„Prolegomene” la purtătoare, sau consideraţii despre geantă

Am scris zilele trecute un mic material pentru o tema care m-a fascinat si depăşit întotdeauna: geanta unei femei. Cineva l-a văzut şi mi-a recomandat să îl postez. M-am conformat🙂

Una dintre axiomele transmise din generaţie în generaţie în rândul femeilor din România privind domeniul modei este cea potrivit căreia „orice ai purta, geanta şi pantofii trebuie să fie de calitate”. Prin urmare, o investiţie pentru o geantă de calitate este mult mai uşor de justificat ca decizie de achiziţie decât o investiţie în obiecte vestimentare, de exemplu.

Tocmai de aceea, cumpărarea unei genţi este în sine un pas cheie în cadrul şedinţelor de shopping ale unei femei, mecanismul de achiziţie suportând presiunea unor factori multiplii: preţul (sensibil crescut faţă de preţul unui ruj sau unui accesoriu), gradul de potrivire\asortare cu celelalte obiecte din garderobă (în special cu pantofii), stilul (cât de fashionable este), caracteristicile (cât de încăpătoare, rezistentă) etc. În această ecuaţie, importanţa factorului legat de stil şi modă creşte sau scade în funcţie de puterea de cumpărare – o persoană al cărei buget permite achiziţionarea mai multor genţi la intervale mici tinde probabil să valorizeze mai mult stilul genţii decât o persoană care trebuie să se limiteze la cumpărarea unei singure genţi pe sezon şi care va pune probabil mai mult accent pe factorul preţ.

Indiferent însă de triggerul care determină achiziţia, un lucru este cert: geanta este un indicator de status. „Spune-mi ce geantă porţi ca să-ţi spun cine eşti” este titlul unui psiho-test (sau mai bine spus) pseudo-psiho-test dintr-o cunoscută revistă glossy. Aşadar geanta unei femei poate indica informaţii preţioase – ce vârsta are ea, ce poziţie profesională deţine, din ce clasă socială face parte, ce pasiunui are, ce stil vestimentar preferă, ce muzică ascultă şi lista poate continua. În opinia unora, chiar până la ce tip de bărbat îi place şi ce la poziţii sexuale visează..
În contextul pieţei de consum din România, categoria genţilor comportă accente particulare specifice unor pieţe de desfacere cu putere de cumpărare limitată. Cu toate acestea însă nevoia de show off printr-o piesă de rezistenţă cum este geanta se face din plin resimţită. Şi cum brand-urile renumite la nivel internaţional rămân, pentru cea mai mare parte a targetului feminin, pur aspiraţionale din cauza barierei de preţ, piaţa de fake-uri înfloreşte de la an la an. Aşa se face că tot mai multe adolescente care citesc prin reviste că starul X s-a afişat la evenimentul Y cu o geantă Chanel sau că geanta din piele de crocodil este un „must at sezonului” îşi cumpără cu frenezie fake-uri care poartă o marcă de status. Mall-urile sunt de exemplu, pline de genţi Louis Voutton, faimosul brand devenind parcă unul mass market.
Aceasta ar fi probabil consecinţa negativă extremă a valorizării tendinţelor impuse de modă în materie de genţi. Dincolo de acest teritoriu, atribuit tot mai des segmentului de „fashion victims”, există desigur şi o altă categorie de consumatoare. Este vorba despre cele pentru care geanta rămâne un obiect indicator de status, însă o geantă de calitate nu este neapărat una ce poartă semătura unui designer celebru, ci mi degrabă una bine realizată, dintr-un material rezistent şi durabil. Şi asta îmi aduce aminte de o scenă dintr-un serial clasic american, în care El, eroul experimentat, o duce pe Ea, puştoaica proaspăt scoasă în lume în faţa vitrinei unui magazin celebru, rugând-o să aleagă dintre două genţi. După alegerea ei ce pare firească – o geantă trendy şi viu colorată – El intervine însă şi o convinge să opteze pentru mult mai puţin sclipitoarea geantă din spate, explicându-i „Fii foarte atentă când îţi alegi geanta. O geantă de calitate va fi la modă şi peste douăzeci de ani. Trebuie doar să înveţi să o recunoşti”.

La un nivel pur teoretic, printr-o paralelă cu vârsta purtătoarei, cred că am putea vorbi de două etape ale „rolului de identificare al genţii”. Prima, asociată cu perioada de adolescenţă, este cea în care geanta pe care o porţi spune cine ai vrea să fii şi cum ai dori să te considere ceilalţi. Iar cea de-a doua, asociată cu perioada maturităţii, este cea în care geanta poate spune cine eşti cu adevărat şi cum te raportezi la cei din jurul tău. Pentru a depăşi însă prima etapă este însă nevoie, mai întâi de toate, să te înveţi tu însăţi cine eşti şi să valorizezi această identitate atât de mult încât să nu îţi mai doreşti să fii altcineva. Nici măcar o vedetă de show biz..

14 gânduri despre “„Prolegomene” la purtătoare, sau consideraţii despre geantă

  1. haha, sincer cred ca mai degraba in perioada de maturitate femeile isi cumpara genti conforme cu imaginea pe care vor sa o transmita. Am geanta scumpa, se vede pe ea ca e peste 5 milioane, asa ca dragelor, eu am o cariera de succes. Am 35 de ani si am geanta dada, spre deosebire de voi de 40 si, eu inca stiu sa fiu trendy.
    La adolescenti sunt doua categorii: cei pentru care conteaza brandul: am o singura geanta de scoala, da e nike/adidas si cei pentru care conteaza cantitatea: am zece genti colorate, cu care ma tot asortez.
    Astfel, cand e vorba de femei, mai degraba cele mature isi construiesc o imagine prin geanta/pantofi

  2. Invazia de genti Louis Vuiton fake sau Fendi fake se datoreaza in mare masura, acelor vanzatori ambulanti , carora imi place sa-i numesc „negri posetari” din locuri insorite precum Grecia sau Roma. Asadar odata achizitionata o geanta fake cu siguranta lumea va stii ca esti trendy (fake) si ca iti permiti sa calatoresti ( pentru ca in Romania sincer nu am vazut astfel de negrii posetari)…..Daca geanta este fake si cea care o poarta este fake:)))

  3. Buuuune rau, „Vuittoanele” de la link-ul de mai sus. Sa ii vad eu pe china meni cum le-or copia pe astea ca exista deja piata plina de ele. Cum mai recunosti fake-ul dupa Vuitton, de fake-ul dupa „traista de rafie”?
    Asta da intrebare…
    „Ca eu nu port fata toate jafurileee..”=))

  4. Un alt aspect important, asupra caruia merita sa reflectam impreuna este: Nu e asa ca geanta in Romania este redusa doar la prezenta unui logo, cat mai aurit sau colorat, si cat mai la vedere?
    Adica, LV, YSL, Versace sa fie ,”dar s-o stim si noi”. Parca jignesti profund publicurile cluburilor din Bucuresti daca nu lasi macar impresia ca te-ai obosit sa-ti iei, fie si un fake, dintr-o geanta la moda (aici ma refer stict la cele cu logo). Ca e pe baza de „sa moara dusmanii mei”!
    Partea cu logo-ul e valabila in aceiasi masura si la ochelarii de soare.
    Cam astea sunt parerile mele, dar le astept pe cele ale specialistilor.

  5. si fetele alea de pe catwalk oare ce au in sacosele de moldovean (dupa cum le numeste o cunostinta)? sa fie pachetul cu mancare de la mama? parca vroiau sa elimine modelele ultra-thin… sau poate servetele, abonament, coli, stilou, mp3 player, republik….oops, asta era rucsacul meu.

  6. cand m-am documentat pentru acest subiect, am incklus si o sedinta de „vizionare” in Mall Vitan. la etajul II, piciorul scarii rulante..am aflat mai multe decat am cules din studiul cu pricina :))

  7. Pai unde mai bine decat in Mall Vitan…adevar graiesti…Mecca show-ing off-ului.
    Daca vrei sa-ti desavarsesti studiul iti trimit eu niste „stenograme” de la niste discutii cu unele „amice” de sta matza-n coada!
    pareri/barfe/aprecieri &co.

  8. orice opinii pe aceast tema ma intereseaza..intra in categoria valori si stiluri de viata..am uitat sa specific, era sambata seara. apropos, ati fost vre-odata in Mall Vitan luni sau miercuri seara? este ca un we la mare in februarie, fata de sambata seara..

  9. geanta unei femei-mare dilema pentru barbati. mi-am intrebat si eu prietenii cam ce cred despre acest subiect. m-am trezit cu o multime de intrebari din partea lor: „de ce este atat de grea geanta voastra?”, „chiar aveti nevoie de toate lucrurile alea?”, „de ce cand plecam pentru 2 zile la munte trebuie sa va luati tot sifonierul cu voi?” etc. in final. concluzia este una simpla (rostita tot de ei): geanta unei femei este ca o cutie a pandorei.

  10. o iesire in timpul saptamanii in mall vitan is a waste of money&time. ai dreptate, dan, daca vrei sa fii vazut trebuie sa vii in we. strangi bani toata saptamana si te afisezi. mai conteaza ca bei doar apa plata si ca ai atarnat de brat un fake? si pentru ca tinuta sa fie desavarsita, neaparat niste haine cu logo-ul la vedere.
    cam asa era prin decembrie cand am fost ultima data in mall. tu ce noutati ai dan?

  11. Deoarece geanta unei femei este un subiect si obiect care lasa loc imaginarului, incerc si eu cu o joaca de cuvinte sa redau una din viziuni. Imi aduc aminte, cum zilele trecute, in tren, o fetita de 5 ani isi scoase gentuta cat un buzunar, cu un singur fermoar, pentru a arata controlorului biletul. Probabil “maine” va sta ingandurata in tren, pentru ca nu-si gaseste biletul intre atatea buzunare. Isi va aduce aminte de prima ei geanta din copilarie si va regreta ca nu si-a luat geanta neagra si simpla…dar poate cine stie, poate chiar va da putina culoare cotidianului prin geanta Ei de azi !🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s