Avertizare de dus rece

M-am gandit intens zilele acestea la evenimentul politic al deceniului. Am citit toate sondajele publice si o parte din cele mai putin publice si am ajuns la concluzia ca am fost blestemati de chinezi. Unul dintre blestemele aflate pe primele locuri in ierarhia acestui popor este „sa traiesti vremuri interesante”. El este devansat doar de „sa ti se indeplineasca toate dorintele”. Dincolo de fun, amandoua sunt foarte adanci si adevarate. Chiar traim vremuri interesante. Cel putin cand vine vorba de comunicare si culegerea feedback-urilor de la „consumatori”. Spuneam acum cateva zile ca nu am intalnit dupa 89 o perioada in care sa existe diferente atat de mari intre agenda setting a politicienilor, cea a mass media si cea a populatiei. O alta particularitate a acestei perioade este dupa mine faptul ca vom avea de-a face cu diferente mult mai mari decat credem sau pare normal la prima vedere intre prognozele date de sondaje si rezultatele la vot. Un fenomen extrem de interesant, care merita urmarit. In acest moment tendintele de care vorbeam acum cateva saptamani s-au accentuat. Ultimele sondaje arata ca Basescu conduce detasat cu peste 70% in intentiile de vot, PD s-a gonflat peste liniile de aprovizionare (34-38%), PNL-ul devine candidat pentru unificarea cu PNTCD (~7%), iar PSD-ul recupereaza terenul pierdut (21% – pe mana si cartea celorlalti!). Acest leadership detasat este insa destul de fragil. Cred ca vom avea diferente mult mai mari decat marja de eroare intre intentiile dinainte de vot si rezultatele de dupa. Iar estimarea acestora este extrem de dificila si se realizeaza de regula prin simulari si nu prin analiza perceptiilor. Vorbim de comportamente in conditii atipice. Cred ca formularea „negativa” a intrebarii, fixarea ca zi de vot sambata in locul traditionalei duminici si campania de confuzare a ruralului vor avea efecte consistente (poate chiar 10%). Ca sa nu vorbim de loc de formidabila „masinarie administrativa” a PSD, singura capabila sa joace „om la om pe tot terenul”, inclusiv in rural. Ma mira faptul ca strategii lui Basescu s-au concentrat mai mult pe urban decat pe rural, in conditiile in care acesta este deja castigat intr-o proportie decisiva. Dar probabil au mai multe informatii decat am eu. Si un plan.

22 de gânduri despre “Avertizare de dus rece

  1. Mi-a venit astazi in minte o solutie de succes pentru PSD – pot influenta dramatic prezenta la vot in mediul urban, are la baza cateva studii sociologice dar si o aplicatie civila (cateodata folosita si in domeniul militar).

    Solutia poate fi folosita doar de opozantii lui Basescu (asta nu insemna ca doar ei o pot cumpara).

    Ideea costa 150.000 EUR (ieftin ca braga). 90.000 cash daca o doriti pe loc, daca nu contract, 75.000 avans.

    Oferta e valabila doar azi.
    Cei interesati, stiu cum sa dea de mine.

  2. Rezultatul referendumului din 19 mai fiind oricum stiut, interesant ramane efectul actiunii de incercare de demire a presedintelui. Chiar daca nu se vor putea produce efecte imediate, consecinta va fi o schimbare dramatica pe scena politica. Sub aspectul raportului de forte, PD va deveni cel mai mare partid din Romania, PSD nu mai are resurse de crestere, PNL va scadea in continuare, fiind depasit de PLD la un moment dat. Cea mai importanta consecinta a acestei crize este insa constientizarea ideii de necesitate a schimbarilor constitutionale. Si acestea se vor produce.

  3. … in sfarsit un sociolog ancorat in realitate🙂 Da. Stim din toate studiile, si calitative si cantitative ca intre ceea ce se intampla pe scena publica (politica) si ceea ce constituie preocupari imediate, subiecte de interes, puncte pe agenda individuala … este o prapastie imensa (precum cea intre DA si NU). Cred ca din acest motiv nici nu-si va bate multa lume capul sa iasa la vot … pentru ca-i considera previzibil rezultatul sau … pentru ca in fapt nu le pasa … nu-i o miza in sensul nevoilor lor imediate (fie sofisticate pentru publicul A, fie primare, pentru publicul B). Cred ca PD ul s a concentrat pe lumea urbana tocmai pentru ca aceasta nu-i atat de riguros disciplinata ca cea rurala .. sa iasa la vot. Si nu-i nici atat de usor de „sedus” – mai degraba ei reprezinta Romania pentru care nu mai este deloc important ce partid sau individ conduce tara. Atata vreme cat suntem deja plasati pe axa, deja integrati comunitar si economia rospera ireversibil. Daca mi dai voie la pronostic … cred ca vom avea surprize si la participare (max 4-5 mil) si la proportia negatiei (putin peste 50-55). Tocmai din ratiuni legate de agenda populatiei … talk to you dupa!

  4. liviu,
    si eu vad lucrurile cam in acelasi registru si astept cu mare curiozitate profesionala ce se va intampla dupa. sigur este ca vom trai in continuare vremuri interesante..

  5. mihaela,
    interesanta analiza pt PD, am sa meditez asupra perspectivei tale. nu m-am gandit la ea in acest fel pana acum.
    despre prognoze sunt convins ca vor fi rezultate mai apropiate de 50 decat de 70. mare greseala sa anunti ca ai deja 70% si sa te lauzi cu asta. multi din cei care ar fi mers din motivatia militanta se vor duce linistiti la mare pentru ca „oricum are 70%, nu pierde mare lucru daca nu mai merg si eu”. imi aduc aminte de o situatie interesanta din UK in care partidul laburist era la o distanta atat de mare in sondaje de cel conservator incat in ultima saptamana a comunicat un mesaj foarte atipic: votati-ne si pe noi macar o parte dintre voi, ca sa nu fie o diferenta atat de mare astfel incat sa afecteze sistemul nostru bipartid. si au castigat la o diferenta foarte mica. fara indoiala nu se va intampla acest lucru (diferentele de mentalitati politice intre romania si uk sunt uriase), dar acest fenomen va drena si el cateva procente din cele 70. daca tot suntem la capitolul prognoze eu vad intre 58 si 62🙂 vorba presedintelui interimar: „parerea mea”🙂

  6. Procentajul va fi de peste 70%. Pare un paradox, dar orice atac impotriva lui Basescu ii aduce acestuia voturi in plus pentru ca aceste atacuri virulente devoaleaza iresponsabilitatea si disperarea. Iar parerea mea este ca orice se poate explica.🙂

  7. … nu sunetm in fapt la distanta asa mare … adica eu zic 55 % (cam maximum) iar tu spui 58% (cam minimum)…. Nu-i diferenta foarte mare de opinii (nici de voturi …. la prognoza mea de participanti) … iar diferenta poate proveni din faptul ca am scazut votul meu si pe al lui zoltan …. ca suntem plecati amandoi si nu putem vota …. mai e un prieten cu noi si de-aici diferenta de 3% 🙂🙂😉

    desi … incep sa ma bazez mai mult pe enuntul tau decat pe inuitia mea, caci in text faceai referire la sondaje publice si informatii … privilegiate (de sociolog ) la care ai avut acces🙂

    comentam duminica mai pe larg

  8. mihaela,
    nu recunosc nimic🙂
    iar duminica cred ca reusim sa comentam doar on line sau prin sms, toate celelalte mediumuri vor fi sufocate, inclusiv spatiile publice si trotuarele🙂
    cred ca vom asista la noi recorduri de audiente in we viitor. poate ne vinde zoltan niste tip-uri de media..apropos, ce zici de ideea de a face o bursa media? eventual o casa de pariuri media? ce emisiuni sau statii vor avea cele mai mari audiente sau alti indicatori de performanta?

  9. liviu,
    situatia este atat de volatila incat prognozele sunt extrem de riscante. deja regret ca m-am aruncat la estimari😉
    ultimul sondaj INSOMAR/Metro Media arata ca intentia de vot pentru Basescu este 79%, deci in crestere spectaculoasa. „deci” este foarte probabil sa ma insel.
    si astfel voi fi nevoit sa inaugurez o rubrica in oglinda la „I hate it when I’m right”🙂

  10. cu trei zile inainte de alegerile prezidentiale din 12 decembrie 2004 (adica joi) metro media oferea sondajul in care nastase conducea cu 60% la intentia de vot … iar „looserul” de basescu avea 40% … ce vreau sa spun este ca sunt mai importante insighturile tale decat … sondajele oficiale …. si apropos … publicarea de sondaje inaintea alegerilor este unul dintre instrumentele tactice din reteta „obligatorie” a marketingului de campanie🙂 raman la pronosticul meu initial🙂

  11. mihaela,
    si eu cred ca acest ultim sondaj este pentru atasarea volatililor la bandvagoon. 79% este foarte exagerat. daca ziceau si ei 69% cumparam, dar asa..
    interesant este insa altceva. cum de pun umarul intr-o directie neasteptata proprietarii acestor entitati?!
    prietenii stiu de ce🙂

  12. Trebuie sa recunosc faptul ca Shara, catelusa,🙂 a constituit un factor foarte puternic ce mi-a ghidat pasii zilele acestea catre casa bunicilor de la munte,🙂 si revenind to the com(m)unity, pot spune cu privire, la momentul de dinainte de referendum dintr-o zona din rural, ca am vazut un amalgam de sentimente: indiferenta (votez, dar nu conteaza daca este sau nu este x, pentru ca mi-este totuna), razvratire (dorinta de distrugere a afiselor contra), refuz (pur si simplu nu vreau sa merg la vot), penduland intre „Da-ul” si cele 5 minute prin afisele aruncate pe geamurile din masinile opozantilor lui Basescu, in fata satenilor de pe strazi si stradaniile sustinatorilor lui Basescu din tren, care explicau formularea intrebarii de la referendum.
    Si cel mai ciudat mi se pare, atunci cand aud chiar si un raspuns singular al unei satence care intrebata de un reporter: „Care credeti ca este cauza pentru care a fost suspendat presedintele tarii?”, cum aceasta raspunde mai mult decat umil – „Pentru ca am gresit noi satenii”.
    Eu zic „sa ni se indeplineasca toate dorintele”.🙂 Unde o fi pestisorul de aur ?😛

  13. alice,
    1. ai luat 10 la campanie, a fost foarte bine facuta (parca impreuna cu Lavinia Rizea). Tocmai ce am terminat de parcurs toate materialele. Felicitari.
    2. povestea ta imi aduce aminte de o alta replica celebra a unei batrane care era intrebata de un reporter de ca voteaza cu Iliescu. Raspunsul ei a fost naucitor de profund: „pentru ca e presedintele, maica..”. la fel de adnc mi se pare si raspunsul satencei tale. noi suntem de vina pentru oamenii pe care ii alegem printr-un sistem validat de noi.

  14. Domnule profesor,
    Va multumesc frumos!🙂 Am lucrat in echipa!🙂
    Ma gandesc serios sa urmez si un masterat cu dvs.🙂
    La facultatea de Sociologie nu este vreun masterat pe care l-as putea urma cu dvs.??
    Imi pare foarte rau ca s-au terminat cursurile cu dvs. si nu numai mie, ci multor colegi de-ai mei, pe care chiar i-am auzit spunand acest lucru si de asemeni, o dovada mai palpabila fiind sala plina de la fiecare prelegere a dvs., in masura in care stiu in ce proportie veneau de obicei colegii mei la celelalte cursuri.

    Imi place foarte mult comunitatea aceasta pe care ati creat-o si tot ce se intampla aici si ma bucur ca si eu fac parte din ea.🙂

  15. este un masterat la sociologie cu aceasta tema, dar din toamna ma retrag din motive personale, in urma unor conflicte la nivel paradigmatic cu unii dintre seniorii facultatii. iti recomand sa vii la cel de la snspa, care este construit pragmatic si la care avem cativa oameni reputati din industrie (Razvan Matasel, Costin Radu, Dan Florescu, Cristina Olteanu/Andone, Dragos Iliescu, Vlad Tureanu, Rares Mocanu, Doru Spataru, Afrodita Blasius). Iar unii dintre ei aduc ca invitati alti oameni reputati din industrie.

    multumesc pentru gandurile bune, imi cresc incererea si sperantele ca la un moment dat vom putea fi parte dintr-o comunitate sincera si eleganta a industriei.

  16. Imi pare rau sa aud ca va retrageti, dar poate se da o lege prin care nu va lasa sa plecati.🙂
    Exceptand gluma, va fi o pierdere pentru facultate, imi pare rau de disensiunile existente.
    Va multumesc pentru recomandarea masteratului, numele pe care le-ati enumerat spune totul despre cat este de valoros masteratul.🙂 Acum ma pregatesc intens pentru licenta, ca tot veni vorba despre licenta, ce parere aveti despre plata taxelor catre administratia locala sau tranzactionarea comerciala prin Internet-banking?

  17. alice,
    nu inteleg intrebarea cu taxele. de principiu orice astfel de initiativa este binevenita pt ca ne usureaza viata. nu prea am interactionat cu entitati de stat in plata on line, sunt atat de nepriceput la asa ceva incat ma ajuta cineva cu experienta. iar cu plata on line in general folosesc homebanking-ul de la ING. serviciu de care sunt foarte multumit.

  18. Domnule Profesor,
    Va eram datoare cu o explicatie. Va intrebasem despre Internet-banking, pentru ca ma interesa parerea dvs. despre acest sistem nou de plata, pentru lucrarea mea de licenta, in care mi-am propus să răspund la intrebarea « Ce cauze determină oamenii să utilizeze noi sisteme de plată sau care sunt obstacolele care împiedică consumul acestor modalităţi de plată? ». Va multumesc pentru raspunsul dvs., chiar daca nu sunteti utilizator!

    De asemeni, vreau sa subliniez ideea ca am zis ca meritati, cu sensul ca meritati sa va mearga totul bine si sa nu va confruntati cu probleme niciodata. Daca exprimarea mea a fost lacunara, imi asum intreaga responsabilitate si o pun pe seama oboselii de dinaintea examenelor si imi cer scuze.

  19. Domnule Profesor,
    V-am vazut astazi in facultate, vroiam sa va vorbesc in carne si oase,🙂, dar erati intr-o discutie.
    Vreau sa va spun ca am ramas profund dezamagita de ziua de astazi…
    Never ever sa nu faci o lucrare originala si de actualitate, ci o tema batuta si dezbatuta de mii de ori…
    200 de pagini in van, fara nicio apreciere…
    Societate informationala, administratie locala, comert electronic, proiect de cercetare, validitate si fidelitate.
    Greseli identificate: o virgula tastata aiurea, un singur citat fara pagina specificata si faptul ca am zis: „cf” inseamna „conform” si nu „confrunta”.
    Comisia chiar a scris carti despre emotivitate si a zis ca iubeste fetele care plang, mie imi pare rau, dar eu una nu plang la comanda.
    Problema pe care am identificat-o din punct de vedere sociologic: 1% din persoanele ascultate la oral cu aceasta nota… Sa fie de vina aerul meu aristocratic de care am fost acuzata in anul 1?
    Inteleg perfect conflictele de nivel paradigmatic de care pomeneati luna trecuta…
    Domnule Profesor, sunteti acolo? Sunt chiar dezamagita……………………………….

Lasă un răspuns

