Integrata vs. 360 sau cine este mai tare: Superman sau Spiderman?

Am avut o cerinta sa comentez ceva despre tema campanie integrata vs. campanie 360. Consecvent promisiunii de a posta in aceiasi zi si la mine acasa, iata gandurile mele pe aceasta tema.

Exista fara indoiala similitudini intre cele doua concepte, dar la fel de clar este faptul ca la noi se fac din plin confuzii intre ele. Nu are niciun rost sa vorbesc despre precizari terminologice, in conditiile in care cei mai indreptatiti sa faca acest lucru sunt reprezentantii retelelor internationale care le-au dezvoltat acum multi ani. Intre timp ele au fost preluate de toata industria si au incetat sa mai fie trade mark-uri. Asa cum si ele sunt la randul lor dezvoltari comerciale ale unor principii si legi ce tin de comunicarea sociala despre care s-a scris inca din anii `40. Pentru mine principala caracteristica a unei campanii de tip 360 este faptul ca pune consumatorul in centrul unui cerc de pe a carei circumferinta se comunica catre el prin orice fel de mesaje sau de canale la care acesta este sensibil sau deschis. Obiectivul este ca acesta sa nu aiba niciun „colt” in care sa se poata ascunde de comunicare. O campanie integrata este construita in jurul unui mesaj unic, care este declinat si particularizat in functie de canalele de comunicare cele mai potrivite pentru a il „delivera” consumatorilor (cum spunem noi, romanii..). Noile concepte „circulare” „ingroapa” vechile impartiri lineare in ATL si BTL (dezvoltate in anii `30 de P&G), situatie care poate fi intalnita deja in pietele dezvoltate. La noi in acest moment 360 si integrata inseamna mai mult o campanie „mai altfel” care foloseste „mai multe” canale de comunicare decat cele deja clasice (atat ATL cat si BTL). Eventual internet si unele actiuni/canale mai putin conventionale. Tendinta este insa evidenta in aceasta directie in ultimii 2 ani, unde din nou agentiile de publicitate sunt in avangarda, in timp ce consumatorii si clientii incheie plutonul.
Cred ca orice brand sau segment de consumatori pot fi abordate prin campanii 360 sau integrate. Este vorba de modele de comunicare ce pot fi aplicate oriunde si oricum. Trebuie doar sa fie identificate particularitatile categoriei sau consumatorilor. Fara indoiala o campanie 360/integrata pentru un fond de pensii va fi foarte diferita de una de acelasi tip pentru carucioare de copii sau role cu motor, dar principiile sunt aceleasi. Limitele sunt date de competentele, know how-ul, experienta si creativitatea celor care le realizeaza. Eu personal astept cu mare curiozitate noile modele teoretice care sa iasa din constrangerile spatiilor cu doua dimensiuni. Poate o sfera in centrul careia se afla consumatorul si pe a carei circumferinta spatiala se afla comunicatorii. Sau poate spatii publicitare cu realitate virtuala in care consumatorii interactioneaza direct cu brandurile (fratii Wachowski). Sau poate personalizarea mesajului pana la nivelul 121 (Philip K. Dick).

2 gânduri despre “Integrata vs. 360 sau cine este mai tare: Superman sau Spiderman?

  1. ai putea sa exemplifici cu niste campanii? fie din Romania sau din strainatate.
    de fapt, asta mi-a placut dintotdeauna la tine: faptul ca teoria este insotita de exemple. asa ca, te rog, fa-o si de data asta🙂

  2. ok, imediat ce am cateva ore libere (dupa miercuri) dau si exemple. am ezitari deoarece ar trebui sa fiu critic. mai bine aleg exemple de „dincolo”🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s