„Ban” la Sondaje

In euforia isterica a analizei/comentariilor pe tema caltabosilor si palincii liberale care au dat inca o data masura agriculturii romanesti, o stire a trecut neobservata. (Ar trebui macar sa apreciem ironia fina si involuntara a concordantei intre forma spagii si activitatea oficialului. Ma intreb cu groaza ce spaga ar primi ministrul industriilor (un baraj cu tot cu lacul de acumulare, un santier naval etc.) sau cel al apararii (poate cu ocazia asta capata si Romania un portavion)). Dar sa revin. Stirea este despre cum onorabilii parlamentari au hotarat si legiferat sa nu mai fie facute publice sondajele de opinie politice cu o luna inainte de data alegerilor, de orice fel ar fi acestea. Nu este o stire foarte importanta, dar aceasta hotarare va avea influente importante asupra modului in care se fac campaniile electorale si se comunica in acestea. Ar fi meritat o dezbatere publica, sau macar consultarea comunitatii de cercetare. Nimic de genul acesta. „Alesii” stiu mai bine ce este bine pentru noi. Imi declar oficial cu aceasta ocazie disponibilitatea de a posta pe acest blog rezultatele oricaror sondaje „oneste”, facute de companii de research din comunitate. Si de a fi citat ca sursa. Sunt tare curios in ce categorie publicistica includ istetzii nostri blogurile. Si cum televiziunile vor prelua nevinovate contentul acestora, suntand legea cu pricina. Doamne, cat de fraieri sunt. Oare chiar ii meritam?!?

15 gânduri despre “„Ban” la Sondaje

  1. N-a trecut chiar neobservata. Am zis una alta despre asta. Ce nu inteleg este de ce sunt interzise si sondajele de la iesirea de la vot. Nu de alta dar ele nu mai au ce sa influenteze…

  2. Din cate am retinut, este interzisa prezentarea cifrelor partiale numai pana la inchiderea urnelor, sa nu-i influenteze pe cei care ies la vot mai pe inserat🙂. Iar printre cei care lucreaza in institutele de cercetare, vestea n-a trecut neobservata….doar inseamna un deadline mai lejer.

  3. Dan, am o intrebare la tine ca esti mai conectat la lumea afacerilor de cat multi dintre noi. Am auzit cum ca ar veni in Romania pentru o conferinta, la finalul lui noiembrie, marele Michael Porter, tatal strategiei de business. Stii ceva de asta?

  4. moromete,
    nu a trecut neobservata de o mana de oameni, care oricum sunt conectati si stiu. dar pt. ceilalti..degeaba stim doar noi, ca oricum nu putem face nimic
    mie mi se pare o forma barbara de cenzura.

  5. Eu ma referisem doar la rezulltatele exit poll-urilor.
    Va fi un experiment interesant, total nedemocratic, pus la punct de aceste minti luminate, orientate catre o comunicare deschisa.

  6. Nu vreau sa contrazic doar asa, de dragul polemicii, dar cred ca trebuie incercata si aceasta varianta. De ce? Pentru ca manipularea prin sondaje este una din armele puse la loc de cinste de catre politicieni. Stim foarte bine ca aceste sondaje sunt adresate „nehotaratilor”. De ce sa aibe posibilitatea unul sau altul sa-i influenteze?Efectul band wagon este cunoscut de toata lumea. Prefer ca nehotaratii sa ramana nehotarati si sa nu voteze. Sa vada macar o data si politicienii nostri cam care este atitudinea alegatorilor. Sa vada ca vin la urne cativa „fraieri” cu constiinta civica, cativa fani si..cam atat. Chiar uitati de batalia sondajelor din campania electorala? E rusinos ce se intampla atunci. Nu vrea sa stiu care sunt preferintele de vot. Vreau sa se voteze si atat. Macar o data sa incercam si asa. Apoi revenim la vechiul obicei. La cate se intampla pe la noi nu moare nimeni la un astfel de experiment. Si comparam dupa alegeri rezultatele sondajelor cu rezultatele oficiale.

  7. japonezule, cred ca prefer sa ma „manipuleze” vreo 20 de sondaje in alea 30 de zile decat sa nu am nici o informatie clara despre evoutii, impact si alte asemenea. Macar daca am informatie (deci sondaje) chiar si manipulate, pot sa aleg in ce sa cred si in ce nu. Daca nu am informatie nu pot sa aleg ce sa cred si ce nu…

  8. moromete, iarta-ma dar faci o mica confuzie.tu spui ca ai nevoie de informatii privind evolutii sau impact ca sa poti sa alegi. mi se pare gresit, pentru ca tu trebuie sa alegi in functie de increderea ta intr-un partid sau altul, nu in functie de directia aleasa de ceilalti. Votul este al tau si reprezinta pozitia ta vis-a-vis de o doctrina, un program politic sau un om. Sondajele iti arata doar care sunt preferintele celorlalti. Si nu vad cum iti poate influenta asta pozitia ta.Adica nu ar trebui sa influenteze, pentru ca de intamplat se intampla. de aia si folosesc baietii sondajele in campanie. nu?:)

  9. Dan, aici nu imi vine sa fiu foarte carcotasa … Bineinteles, asta pentru ca nu stiu cine a fost cu initiativa, sau ce sta in spatele acestei hotarari (pentru ca mereu exista la distinsii nostri reprezentanti o agenda ascunsa in deciziile pe care la iau pt cei care i-au ales)…
    Dar am auzit destule povesti despre cum sunt folosite – prelucrate si interpretate sondajele de opinie. In interesul nicidecum public, cu ‘concurenta’ directorilor de institute de research, respectabile in perceptia opiniei publice, de cele mai multe ori. Si care povesti tind sa cred ca nu au fost simple legende…
    Poate ca de data asta, majoritatea, care a hotarat, face parte din niste cercuri care nu mai pot exercita aceeasi influenta/presiune neortodoxa asupra cercetarii sau asupra mass-media, care a fost posibila in scrutinurile trecute, nu stiu…Daca are cineva niste idei de motive, please share .
    Nu pot decat sa sper ca romanii, in absenta unui reper cu care s-au obisnuit la alegeri, vor alege asa cum le dicteaza bunul simt si uleiul si zaharul moca nu vor fi principala explicatie a optiunii politice.

    Si daca tot vorbim de ‘ban’, cateodata nu pot posta pe blogul tau🙂 …Glumesc cu ‘banul’, bien sur , oricum nu ma las .

  10. oameni buni,
    nu m-am gandit pana in acest moment ca am putea sa il privim ca pe un experiment social. daca este sa il privim asa, si eu sunt extrem de curios. orice presupune un experiment la scara larga, ma intereseaza.
    imi este insa teama ca nu va fi decat inceputul unui indelungat obicei.
    daca am de ales intre doua rele, inotdeauna il voi alege pe cel care presupune mai multa informatie si libertate. mai bine mor nefericit si in cunostinta de cauza, decat fericit si ignorant.
    de aceea ader mai degraba la punctul de vedere al lui moromete, chiar daca aveti dreptate (clara si japonezul) in ceea ce priveste multe din sondajele care se publica. din spirit de solidaritate cu breasla si pentru ca din principiu nu comentez negativ la adresa colegilor de profesie, nu spun nimic in plus🙂

  11. japonezule, nu traiesc pe proverbiala insula pustie. Ceea ce aleg ceilalti e important pentru mine, imi poate modifica propriile optiuni (tactical voting, anyone) si e o informatie de care, in calitatea mea de cetatean, prefer sa dispun… Sa se manipuleze dar sa o stim si noi.

  12. Ok moromete. Respect modul de gandire al fiecarei persoane. Mai ales ca in cazul acesta nu „incalci” vreun principiu fundamental de-al meu🙂 Pur si simplu consideri ca ai nevoie sa afli cum voteaza ceilalti. Argumentul cu tactical vote este destul de puternic, recunosc, mai ales daca ma gandesc ca am votat cu iliescu ca sa nu iasa vadim.
    Asadar, ca sa-mi nuantez pozitia: intr-o astfel de situatie sunt impotriva ban-ului la sondaje. Doar ca eu m-am raportat la alegerile care urmeaza sa vina, alegeri ce nu mai ridica astfel de probleme.

    In rest, raman tare pe pozitie: intr-o tara in care marea majoritate a cetatenilor este formata din oameni needucati, incapabili sa analizeze viata politica, pasionati de mall-uri, etichete, flegme, mertane etc. chiar nu vad de ce as avea nevoie sa cunosc preferintele lor. Daca mi-ai spune ca sondajele sunt facute pe esantioane de indivizi de nivelul tau, atunci se schimba situatia. In sensul ca m-ar interesa sondajele doar in masura in care as avea si ocazia de a discuta cu „tine”

Lasă un răspuns

