Perle si margaritare

Intrucat trec printr-o perioada foarte aglomerata dpdv. profesional nu am mai apucat sa imi astern diversele ganduri si comentarii corozive la adresa celor care fac din Eterna si Fascinanta Romania taramul fabulospiritului pur si simplu surprinzator. Ma gandesc doar la revenirea in forta a celor patru case politice ale bloggerului social democrat Nastase, absenta demisiei de bun simt penal a mincinosului ministru Orban, investirea altor 2 mil. de euroi pentru crearea unor alte branduri turistice de tara, in continuarea lipsei de sens a campaniilor precedente samd.

Dar nu pot sa nu postez un material cald, proaspat si fecund care cuprinde cele mai spumoase spicuiri din lucrarile de licenta ale unor studenti de la Facultatea de Comunicare de la SNSPA (atat zi cat si ID), sesiunea din februarie. Este un post cu atat mai important cu cat el are o valoare istorica: este ultima sesiune de licenta care se desfasoara la aceasta facultate. Din vara gata, cunostintele studentilor se verifica altfel (nu ma intrebati cum, ca nu stiu), dar nu prin examen de licenta. Cum sunt adeptul unei perspective liberale si libertine asupra vietii, orice imi usureaza viata si mi-o face mai frumoasa este intampinat cu drag. Ma, si va va priva insa, de un subiect care a beneficiat de-a lungul timpului de cele mai multe si bogate comentarii din partea cititorilor acestui blog. Ca sa nu mai spun si „cele mai colorate”. Imi raman doar lucrarile studentilor mei de la anul II zi, disciplina publicitate, care nu prea vor sa imi ofere perle de cultura. Fie sunt pasionati, fie stau mult pe internet si cunosc fenomenul, fie copiaza competent. Eu inca ii mai astept. Cautarea comorilor profunde ale spiritului este una din motivatiile consistente care imi da puterea de a citi cu atentie toate lucrarile.

Dar sa revin la ultima recolta, produsa de subiectul comportamentul consumatorului in economia unei campaniei de publicitate:

1. „A comunica inseamna a trai. Toti indivizii consuma”. Hmm..cred ca are dreptate..ma gandesc insa la cazurile extreme care nu prea consuma branduri: calugarii isihasti sau cei buddhisti

2. „A comunica inseamna a trai. A trai inseamna a alege”. Hmm..parca si Sartre a zis ceva de genul asta, dar putin altfel.

3. „Atata timp cat un produs raspunde la intrebarile esentiale ale Consumatorului se poate considera un produs invingator”.

4. „Ne aflam intr-un moment al publicitatii agresive, un moment al concurentei”. Mare adevar, mare insight de business, marketind si chiar advertising.

5. „Comportamentul Consumatorului din perspectiva publicitatii trebuie sa fie unul cat se poate de bun fata de cei care au mici sau mari firme de publicitate. Firma respectiva trebuie sa puna la dispozitia consumatorului o forta de munca de specialitate, competenta, profesionisti cu multa experienta in domeniu si multe calitati, iar Consumatorul trebuie sa fie pe deplin multumit de prestatiile facute de catre firma respectiva”. Foarte corect. Respectul fata de Consumatorul cu C Mare trebuie sa inceapa de la nivelul managementului agentiei de publicitate. De asta campaniile McCann sau Leo iau premii de eficienta si de creativitate. Pentru ca Bogdan Enoiu si Ioana&Stefan Iordache isi respecta consumatorii si le ofera forta de munca calificata. Respect etern acestora. Iar ca raspuns firesc, consumatorii se poarta frumos cu agentia. Pai daca merita..

Bonus de la acelasi om: „Aceasta campanie de relatii publice se afla in Bucuresti si are tema aer curat pentru Bucuresti”. Este o fraza de la un alt subiect, dar cand dau de urme interesante, citesc si restul lucrarii. De regula acestea iradiaza in toate fibrele ei.

6. „Niciodata lucrurile nu stau intotdeauna la fel”. Cu aceasta afirmatie sunt pe deplin si neconditionat de acord. Am constatat si eu lucrul acesta pe pielea mea. Intotdeauna.

7. „Mai ales dupa perioada postdecembrista s-a observat influenta si puterea publicitatii asupra consumatorilor, in proportie de peste 92%, aceasta influenta facandu-se prin intermediul mass mediei”. Cifra aceasta atat de precisa m-a facut sa sovai si sa ma gandesc ca intr-adevar „a trai inseamna a alege”. Fie eu nu am auzit de un astfel de studiu si am nevoie sa ma mai pun la curent cu piata, fie omul a vrut sa faca o gluma din categoria „Răspunsul la întrebarea supremă a vieţii, a universului şi a tot restul” (este 42, dupa cum bine stiti deja.

8. „Obiectivele Publicitatii este vanzarea produsului consumat, avand un interes publicului tinta. Publicitatea este pusa intr-o imagine falsa dpdv. al realitatii, pentru perceptia consumatorului avand scop de a atrage mai multi consumatori”. No comment.

9. „Publicitatea reprezinta o activitate pertinenta, concreta cu scopuri bine determinate economic si cu un puternic caracter pragmatic; un mijloc de comunicare nepersonal”.

Favorita mea din acest lot poarta cu mandrie pe tricou nr. 6: „Niciodata lucrurile nu stau intotdeauna la fel”.

Inchei cu cuvintele reusite ale lui Andi Moisescu: „Ma inclin. Voie buna”.

24 de gânduri despre “Perle si margaritare

  1. Tare post-ul…tare de tot…dar parca am simtit o urma de dezamagire legata de generatia noastra…asa ca va intreb…ca tot vine examenul…ne adunam gasca si daca vreti ne gandim la cateva perle..pentru ca multi colegi iau mult prea in serios facultatea cateodata..cand uzantele chiar nu o cer…Ce spuneti? 🙂

  2. cred ca o sa-mi fac un tricou cu expresia asta. sau mai multe. si o sa le vand la vara in vama veche. o sa destabilizez complet piata tricourilor din romania. desi, daca stau bine si ma gandesc, niciodata lucrurile de acasa nu stau intotdeauna la fel cu cele din targ.
    mai vedem.

  3. geniali! probabil dansii apreciaza faptul ca citatele sunt anonime… oare ce sentimente ii incearca? mie imi place #2. continuarea ar fi: „a alege inseamna a comunica”, dogma de intelepciune!

  4. danpetre, n-ai mai scris de cateva zile pe blog. Mai esti prin perimetru? Lumineaza-ti chipul, ca am nevoie de o opinie profesionista in ce priveste potentialul de advertising neconventional al unei afaceri.
    Fii antena:as avea posibilitatea sa cumpar aproape gratis (practic la pretul pamantului pe care e construit) un fost cos de fum al unei uzine in paragina.Turnul e inalt de vreo 100 de metri si este amplasat la mica distanta de un drum european circulat.
    Intrebare:in ipoteza ca-l cumpar, este posibil sa fie rentabilizat prin inchirierea spatiului pt. afisaj?
    Pt. estimarea audientei s-ar putea face un recensamant de trafic.Un plus ce poate fi speculat este ca prin insasi functiunea sa de turn are un impact de extractie psihanalitica(phalic) asupra potentialelor tinte ce tranziteaza drumul european.
    Deci, dupa parerea ta, turnul ar putea fi facut profitabil ? S-ar gasi contracte pt o publicitate de felul asta?
    Daca cineva dintre vizitatiorii blogului are si alte idei despre cum ar putea fi exploatat un asemenea turn (de ex. amplasare antene de gsm sau posturi de radio), nu refuz nici o sugestie.Multzam.

  5. Colosal postul Dane, vroiam doar sa intreb daca amicul de la numarul 8, „Obiectivele Publicitatii… ” este cumva primarul „care este”… parca ii recunosc fraza oarecum 😉

  6. p4, mi se pare interesanta ideea de spatiu pt afisaj. ar putea fi transformat, de asemenea, in club sau restaurant pe inaltime, dar nu stiu ce capacitate are. asta pentru a se putea utiliza si spatiul din interior. oricum, 100 de metri inaltime e ceva! la noi, inca nu a devenit trend reabilitarea si schimbarea destinatiei spatiilor industriale, dar in Anglia, Germania, Olanda, etc, este in mare voga. un exemplu poate fi totusi, transformarea fabricii de ciorapi din Bucuresti, 11 iunie, in club ‘fabrica’. in cazul cosului ar putea fi realizat un sistem foarte interesant de lifturi, atat pentru oameni, cat si pentru produsele dintr-un eventual meniu. intr-adevar, este nevoie de o monitorizare a traficului, plus multa promovare, si asta pentru orice business care ar implica acel cos. oricum, ceva atat de inovativ ma indoiesc sa nu atraga potentiali clienti. o idee de moment…

  7. Mai vrem de la numarul 6!

    Daca apar tricourile respective , imi iau si eu! Daca nu, imi fac unul cu ‘Bufnita nu e ceea ce pare a fi’

  8. nu prea am urmarit blog-ul tau, desi mi-ai fost prof in anul II la SNSPA, dar uite in ora asta tarzie din noapte, dimineata mai precis, eram in zona si am zis sa mai arunc o privire in ograda ta si.. stii c ma gandeam ? kiar e adevarata replica aia din taxi driver, you eventually become your job.(e destul de transparent in blogul tau)..In cazul in care te interesa.. voiam sa gasesc poezie si uite peste ce dau ..No ofence man, but…!

  9. Eu vad posturile acestui blog mai degraba ca o continuitate, unde totul se leaga si devine familiar, decat niste posturi situate disparat.
    Consider, ca functia poetica a publicitatii isi face simtita prezenta si oricum blogul este organizat si construit pe motive de „Return to the com(m)unity, opinii profesionale si personale”, daca era poezie pura, s-ar fi chemat, stiu si eu, Happy Valentine’s Day :). Poate putina poezie astazi ? 🙂
    Cele mai sincere urari Domnului Profesor si membrilor acestei comunitati !

    Cordialement,
    M.A.E.

  10. p4,
    inca nu am parasit incinta 🙂 desi de doua ori pe an ma bate gandul..
    da-mi cateva detalii despre locatie sa pot sa imi dau seama. ia legatura cu Marian Costache (ii pun eu imediat blogul in blog roll) care are o agentie de media neconventionala si una de productie materiale publicitare neconventionale. e baiat bun si te ajuta cu mai multa competenta decat mine. el are sistemul de panotaj mobil si are date de trafic si pentru unele trasee.

  11. catalin,
    in aprilie plec o saptamana in state. trec si prin ny si ma gandeam sa imi iau 1-2 lentile si un blitz. te sun sa imi dai si mie cateva sugestii? mi-am facut temele, dar am prea multe optiuni 🙂 multam fain

  12. anky,
    m-ai pierdut. nu am spus niciodata in public ca as avea competente poetice. din cand in cand sunt liricoid in exprimare, dar de obicei cand am insomnii sau sunt dezamagit de specia din care fac si eu parte. as putea posta cateva din poeziile care imi plac, dar ar fi prea off topic si insightfull 🙂
    de postat postez ce mi se intampla in viata sociala, de regula evenimente lipsite de poezie. pls. advise. I am all ears (vorba lui Micutzu din Monte Cassino)

  13. Sal’tare P4-le,

    Ar fi interesant de stiut daca, din punctul de unde este vizat cel mai des, turnul tau are si „grosime” sau pare doar un catarg imens de 100m.
    Cu siguranta ca-s o gramada de moduri in care un asemenea turn ar putea fi folosit. Eu iti recomand totusi sa studiezi contractul precum si normele de mediu, sa-ti dai seama cat costa intretinerea in conditii de securitate a lui.

  14. Sal’tare la danpetre, anca, Marian Costache, cinstitei adunari si lu’ nashu Florea.
    Sper ca se mai intoarce cineva in timp si la threadurile mai vechi sa mai citeasca raspunsurile intarziate.
    Multzam celor care mi-au raspuns cu sfaturi si idei.
    Trebuie sa spun ca ma asteptam la un brainstorching cu mai multi participanti pe un blog la care se presupune ca materia prima ( balegarul fertil cum ar veni ) din care se nutreste interesul vizitatorilor este storcingul imaginatiei.
    Mais passons..Sa dau niste raspunsuri:

    anca&Marian->Prima utilizare la care m-am gandit si eu a fost reconversia turnului intr-un spatiu cu functiune de restaurant sau bar plasate la inaltime, eventual cu functiuni mixte care sa inglobeze si spatii de cazare (un fel de hotel).Turnul este un fost turn de CET (centrala termica), are un diametru de 20 de metri.Tehnic, s-ar putea face asta prin construirea unor plansee intermediare, deschiderea unor ferestre in anvelopa,amplasarea unui lift, etc.Tehnic este posibil, insa la un calcul simplu nu e fezabil din urmatoarele motive:

    -nu e amplasat intr-o zona cu dever pt. asa ceva.Amplasamentul este intr-un peisaj industrial care este inca in functiune.In jur sunt obiective industriale care inca polueaza.
    Se poate prevedea ca intr-un orizont mediu de timp, sub presiunea normelor europene antipoluare, capacitatile industriale din jur vor fi relocate.Asta va mai dura un numar de ani.In plus, turnul este contaminat, pe intradosul anvelopei fiind depus un strat gros de zgura.

    Am studiat si posibilitatea de a fi rentabilizat prin amplasarea de antene gsm.Nici asta nu e fezabila, in zona existand alte amplasamente mai favorabile pe care sunt deja amplasate antene pe piloni.

    Marian atinge un aspect destul de important:intretinerea turnului.Fiind o constructie cu caracteristici mai speciale, conform legii, trebuie asigurata urmarirea comportarii in timp.Asta inseamna ca periodic trebuie efectuate masuratori pentru a se determina daca nu cumva turnul e in curs de a-si pierde caracteristicile de rezistenta si stabilitate.Daca nu cumva incepe sa se incline datorita unor tasari ale fundatiei.Trebuie luate si masuri pentru a se vedea daca nu exista armatura expusa si corodata, daca betonul nu si-a pierdut sau isi va pierde caracteristicile de rezistenta sub aciunea agresiva a factorilor poluanti din zona, etc.
    Chiar daca asemenea fenomene nu sunt prezente la momentul de fata, urmarirea trebuie sa se desfasoare intimp.In caz ca vreodata va interveni vre-un fenomen periculos, turnul trebuie daramat prin implozie controlata.
    Asta introduce o noua cerinta: achizitia , odata cu turnul si a unei suprafete de teren care sa asigure, intr-o eventualitate nefericita, spatiul implozia controlata si pentru degazarea molozului.
    Astea ar fi cateva aspecte pentru care singura posibilitate de rentabilizare care mi-a venit in minte a fost inchirierea spatiului pt. outdoor advert.Poate sunt si alte posibilitati dar inca nu le-am identificat.
    Nici cu outdoorul nu m-am lamurit.Mariane, tu ce zici, ar putea fi rentabilizata o astfel de investitie pe calea outdoorului ?

  15. Sal’tare P4-le,

    Outdoor sa faci daca ai pentru cine si … daca te tine !
    Trebuie, repet, evaluate costurile cu intretinerea conform cu normele europene.
    Daca ai un studiu de trafic care sa te motiveze poti sa folosesti turnul respectiv pentru o reclama la „Burn” de exemplu. Poti sa simulezi flacarile iesind dintr-o cutie gigantica prin suflare cu aer in lungul unei panze rosiatic-portocalii.
    Poti, deasemenea, sa obtii sunete interesante in turnul tau asimilandu-l cu un tub sonor sau cu un „bucium” in pozitie verticala (vezi principiul de functionare al unei orgi).

  16. Servus Mariane,

    In prima fraza ai sintetizat chichirezu: outdoor=>daca este pt. cine si daca ma tine.Ei bine, tocmai cu aspectele astea doua nu sunt lamurit.

    Deocamdata fac calcule privind costurile de intretinere si sunt la faza la care incerc sa fac rost de niste date de trafic.Nu sunt din ”industrie” ca sa pot evalua ce inseamna un studiu de trafic care sa ma motiveze.
    Activitatea mea e in alta ”industrie”: proiectarea de arhitectura si rezistenta.

    In privinta realizarilor tehnice, asa cum spui, ar fi multe idei.Intrebarea la care caut raspuns este daca exista o piata de outdoor pentru ideile aplicate pe un asemenea mastodont.Adica daca spatiul poate fi vandut.

    Ref. la cele 2 idei ale tale:Ultima, cea cu orga nu cred ca este fezabila atat din cauza normelor de poluare fonica cat si din cauza ca stimulii auditivi nu prea ar atinge publicul tinta, care in acest caz ar fi format din soferi sau pasageri aflati in autovehicule in miscare, eventual ascultand muzica la sculele din masini.
    Tehnic – cred ca ai avut o intuitie – ideea e perfect posibila, o sa vezi mai incolo de ce.

    Prima idee, cea cu reclama la ”Burn” si cu flacarile simulate, e faina.
    Cu atat mai mult cu cat – la fel ca si la prima idee – nu ar fi necesara suflarea aerului pe cale mecanica.
    Exista un asa numit ”stack effect” sau ”chimney effect” care are loc in cosurile de fum sau in turnurile inalte.

    Din cauza acestui efect – pe care o sa-l explic pe scurt – ambele idei sunt perfect realizabile tehnic, fara aport de instalatii de ventilare mecanica.

    Efectul de care am pomenit consta in aparitia unui curent de aer care circula de jos in sus, prin tiraj natural sau prin convectie.
    Datorita diferentei densitatii aerului de la baza turnului fata de cel de la varful turnului (asta rezulta din diferenta de temperatura si umiditate), se formeaza un curent.

    Practic, temperatura aerului de la nivelul solului fiind mai mare fata de temeratura de la varful turnului, prin turn se formeaza un flux de aer care se ridica in sus.Data stai in interiorul unui asemenea turn, simti curentul destul de puternic.

    Daca nu stiai de efectul asta, ai avut intuitii bune.

    De fapt, initial m-am gandit sa iau turnul pentru alta utilizare, tocmai pe baza acestui efect.E vorba despre productia de energie electrica.

    M-am doxat asupra temei si am gasit ca o asemenea statie pilot de productie a energiei electrice a fost construita si a functionat in Spania.Dupa ce am citit niste studii privind puterea furnizata de centrala din Spania de la Manzanares ( max. 50 kV=f. putin fata de investitie! ), am renuntat la idee.

    Mai ales ca realizarea unei asemenea instalatii ar fi presupus si achizitia unei suprafete mult mai mari de teren in jurul turnului meu.Pe acest teren ar fi fost necesar sa se amenajeze niste sere pentru incalzirea aerului si amplificarea stack efectului.Centrala de la Manzanares avea sere dispuse pe o raza de 244 m in jurul turnului.

    Eu am renuntat la ideea cu turnul-uzina electrica, dar altii n-au renuntat.
    Pe baza datelor furnizate de statia pilot de la Manzanares, exista niste proiecte de realizare a unor turnuri inalte de 1 km.Unii vad in asta o green-alternativa la solutiile conventionale poluante.

    Daca vrei sa vezi o schema simpla despre cum functioneaza un asemenea turn, uite-aici:http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_updraft_tower

    Daca te pasioneaza SF-ul si vrei sa vezi proiectul turnului Enviro Mission la o scara gigantica:

    Uite-aici si micutul turn de la Manzanares:

Lasă un răspuns

