Coalitia Branding-ului de Tara

Una din cele mai recente initiative ale IAA a fost cea de a infiinta un grup de initiativa (presiune, lobby, disperare..) pentru deblocarea proiectului de constructie a brandului de tara pentru Romania. Joi seara a fost facuta publica initiativa in cadrul unei conferinte care a avut ca invitat principal pe foatul general adjunct al ONU: Shashi Tharoor. Dar si un pool consistent de speakeri romani. Lista e atat de mare incat mai bine va trimit la un alt site unde gasiti toata informatia. Nu a fost o conferinta centrata pe content tehnic, ci mai degraba una de asumare a unei intentii. Dar Tharoor a punctat intr-un discurs „the old school” punctele clasice care definesc un proces de branding de tara (cum am invatat eu si eu din carti). Are experienta brandingului UN si India. Iar daca cineva imi spune ca exista entitati mai diverse si mai paradoxale decat India si UN, nu il cred. Si daca acolo s-a putut, atunci mai avem si noi o sansa. Toti vorbitorii au fost de acord (ca noi toti, de altfel) cu faptul ca in cazul nostru blocajul este unul politic si institutional. Nu se poate face un proiect de branding de tara fara implicarea guvernului/statului. As vrea sa cred ca nu va fi un proiect utopic, ca cele cateva incercari entuziaste precedente facute de specialisti din comunitatea de branding si comunicare..Cat si ceea ce va depinde de IAA ca organizatie se va face. Toti membrii boardului au fost on imediat ce ideea s-a coagulat spontan si eteral in timpul vizitei din State. Cred ca una din suprizele care ne-au convins a fost faptul ca toti am fost bucurosi sa ne aratam cu mandrie pe scena steagul Romaniei (multumim Felix pentru ideea de a cumpara steaguri din aeroport). Chiar daca lucram in multinationale sau suntem carcotasi fata de orice (doar cazul meu..), simtim ca avem o datorie fata de tara noastra. Cred ca este cazul sa renuntam la rusinea data de presiunea sociala de dupa „revolutie” cand patriotismul era asimilat si confundat intentionat cu nationalismul comunist. In State exista steaguri peste tot, nu numai in locatii guvernamentale.

M-a bucurat entuziasmul cu care unii din oamenii care au fost in sala ne spuneau dupa eveniment ca ar face lucruri pentru acest proiect. Cel mai folositor ajutor in acest moment este sa adunam cat mai multe semnaturi pe Documentul de pozitie al Coalitiei Brandingului de Tara (imediat dupa Paste pe site-ul IAA). Care isi propune sa imboldeasca guvernoiu pentru a debloca buget si alege un branding guru cu experienta care sa construiasca echipa si sa gestioneze proiectul. Personal il prefer pe Wally Ollins. Prefer sa stiu ca se ocupa de asta un britanic incoruptibil, aflat la o varsta si experienta la care tentatiile lumesti s-au stins, iar dorinta de a face ceva memorabil inainte „de” este puternica. Dar pana la urma important este sa fie cineva competent.

Inchei cu mentionarea celor sase sfaturi ale lui Tharoor pentru un brandingul unei tari (dupa notitele mele):

1. Trebuie sa stii cu adevarat ce reprezinta acum brandul tau de tara

2. Conceptul campaniei trebuie sa fie ancorat in Realitate (greu de acceptat de politicienii si guvernantii nostri)

3. Trebuie sa accepti ideea ca mediul extern poate submina eforturile tale

4. Identifica elementele structurale care pot afecta eforul de branding

5. Gaseste un Brand Steward puteric si cu reputatie care sa gestioneze cele doua sectoare ale unei tari: cel guvernamental si cel privat (ca sa depaseasca avalansa certareata de opinii ale specialistilor autohtoni, care mai de care mai experimentati in constructia unui brand de tara)

6. Nu te zgarci la bani. Un brand de tara nu este ieftin (cat dai, atata face..)

Sa fie intr-un ceas bun si sa se intample in timpul vietilor noastre.

13 gânduri despre “Coalitia Branding-ului de Tara

  1. a. Vin si eu ca un nestiutor si intreb oare punctul 2 (din cele 6) se poate formula simetric fata de punctul 3? adica, in loc de:
    „2. Conceptul campaniei trebuie sa fie ancorat in Realitate”
    s-ar putea spune:
    „2. Mediul intern poate submina eforturile tale?”

    b. si daca binevoiesti, iti propun o tema de articol pe blog: 5 locuri din Romania unde l-ai duce pe un strain in vizita sau 5 subiecte pe care le-ai expune unui strain despre Romania

  2. Mihai,

    simt o unda de sarcasm in comentariul tau. Binenteles ca toata societatea romaneasca actuala e subminata din interior.

    Deasemenea sunt de acord ca-i greu sa gasesti 5 teme despre Romania, pe care sa le expui fara sa crezi ca te faci de ras. Pe langa idei similare am trecut si eu pe http://www.we-invent.ro in postul „De obicei ne scapa esentialu’ ..”.

    Toate acestea fac initiativa branding-ului de tara si mai curajoasa. Felicitari Dom’ Profesor !

  3. Nu am avut in intentie nici un sarcasm, sper ca in mod normal nici sa nu fiu interpretat astfel.
    Ci am vrut sa propun alternative de formulare.

    Altfel spus, Marian, nu trebuie sa iti fie teama sa prezinti oricare tema in care crezi tu, din punctul tau personal de vedere, pentru ca in momentul cand iubesti un lucru, nu iti mai este frica ca te expui ridicolului.

  4. Deci, asadar si prin urmare IAA vrea sa se ocupe de brandul Romanica.

    As vrea sa stiu intr-o prima faza cum vede IAA aceasta actiune dpdv al banutilor. Adica:
    1. poate lucra pentru client (adica statul)
    2. parteneriat cu sponsori
    3. resurse proprii

    In cazul:
    1. libertatea „creatiei” va fi bineinteles ingradita cu niste lanturi cat China
    2. probabil, dar tinand cont de faptul ca toate drumurile duc la Palatul Victoria, iar schema va implica doi factori de decizie, aproape imposibil
    3. nici nu intra in discutie

    Eu inteleg ca da foarte bine pt IAA sa se erijeze in pozitia de creatoare si pastratoare a acestui brand, dar cat de mult crede IAA ca se va si concretiza aceasta propunere? Fiind carcotas din fire, ca orice roman, daca nu „primesc” in cel mai scurt timp si un plan concret de actiune, am sa trec aceste declaratii in borcanul celor de tip „electoral”.

    In rest, viitorul suna bine

  5. Ziua bună! Brandul ăsta de ţară e o idee foarte bună dar cred că ne tuturor celor implicaţi în proiect le scapă esenţialul. Ca şi în marketingul „capitalist”, trebuie să ştii ce vrea clientul de la produsul tău, dar cum poţi ştii ce vor străinii dacă într-o echipă sunt nişte domni de la agenţii de publicitate/pr(buni profesionişti, nu mă îndoiesc) şi nişte aparatnici din Guvern.

    Dacă aş şti că sunt 2 oameni cărora le pasă cu adevărat de România şi de promovarea sa, m-aş bate cu agenţii din holul agenţiei pentru a ajunge la cei ce se ocupă pentru a-i prezenta şi un alt punct de vedere, cel al consumatorului. Sigur, aş fi biased dar ar fi un punct de plecare pentru că eu, dacă mi-aş analiza situaţia obiectiv, sunt un „turist străin”, petrecând în România 2-3 luni pe an. Eu nu vin aici pentru a vizita muzee sau mânăstiri. Eu vin aici pentru ce simt timp de 2-3 luni pe an în spaţiul ăsta. România nu se vizitează, România se simte(pe cât de stereotipic sună), iar „Faboulospirit” pe cât de prost a fost executat, avea ideea de pornire bună.

  6. Am citit ca brandingu asta de tara ar dura 3-5 ani. Poate ar fi bine sa pice pe un singur mandat.
    „Conceptul campaniei trebuie sa fie ancorat in Realitate”. Si realitatea asta sa fie una veche, noua, durabila? Adica inainte sa faci branding de tara presupun ca trebuie sa faci niste cercetari sa iti faci o idee despre cum va fi Romania peste X ani. Cel putin in ceea ce priveste si are legatura cu conceptul campaniei.

  7. mihai,
    am sa ma gandesc la tema propusa de tine si am sa scriu pe tema asta. mai ales ca m-am confruntat de multe ori cu ea pe viu.
    cat despre „rautatea oamenilor care este”, ea este o problema importanta ce trebuie rezolvata de echipa ce va lucra la acest proiect

  8. japonezul,
    cred ca nu am fost eu foarte limpede, de aceea fac cateva precizari:
    1. IAA nu va face acest proiect ca si provider. Ea va fi doar un facilitator care va pune in legatura statul roman cu specialisti si il va consilia in elaborarea procedurilor si caietelor de sarcini. Una din problemele sesizate din lucrul cu statul este aceea ca entitatea care ajuta la elaborarea caietului de sarcini la un proiect nu poate participa si la licitatia proiectului. si atunci nimeni competent nu este intereat in realizarea unui caiet bun. de aici multiplele ineptii in proiectele de stat.
    2. rezolvarea multiplelor probleme va fi in sarcina echipei care va castiga licitatia. IAA o va asista in sistem de entitate profesionala in acest proces, daca aceasta va considera necesar.
    3. in acest moment obiectivul nostru prioritar este de a face pressing asupra decidentilor de a porni proiectul. iar daca asta inseamna sa le bati obrazul inainte de alegeri, de ce nu? orice poate misca proiectul este binevenit

  9. radu,
    teoria spune ca va fi investigat consumatorul si ca trebuie facuta segmentare. sunt sigur ca se va vorbi cu toate segmentele relevante de consumatori.

  10. popandela,
    brandingul de tara poate sa dureze si zeci de ani, nu doar un singur mandat. tocmai de aceea trebuie sa devina o chestiune mai sus de politica interna si de entitatile componente ale unui guvern, chiar daca ele sunt principale beneficiare ale acestuia (ex. min turismului, comertului, culturii etc.). si da, trebuie pornit de la cercetare.

  11. am inteles. ramane sa ne mai auzim peste ceva timp. sa vedem cata rabdare o sa aibe IAA si de cate ori va mai aduce in discutie (pe agenda publicului si a statului) aceasta problema. Pentru ca, altfel, nu se va misca nimic. Iar sincer sa fiu, daca IAA se bazeaza pe batutul obrazului mai bine se lasa. nu are cui. oricum, bafta

  12. japonezul,
    rabdare va avea, ca l-am luat in vizor pe termen lung. stiu ca are sanse reduse, dar tot incercam. never say never..iar daca iese, vom avea satisfactia ca am facut ceva cu adevrat util pentru tara asta, poate mult mai util decat ceea ce n-au facut multi dintre cei responsabili de acest lucru. iar daca nu iese, macar suntem impacati ca am incercat

  13. Pingback: SUA la creme « return to the com(m)unity

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s