Taie, baga flori..

Promiteam acum cateva zile ca voi scrie si despre carti mai serioase, nu numai despre sf-urile mele de alien(at). Este vorba de o carte [Mother Nature: Maternal Instincts and How They Shape the Human Species] care analizeaza din perspectiva psihologiei evolutioniste instinctul matern. O lume atat de straina mie, incat am simtit nevoia sa ma documentez mai departe de wikipedia sau de google. Am fost intotdeauna fascinat de felul in care o femeie isi schimba structural modul de a privi lumea dupa ce ramane insarcinata (si ulterior devine mama). Ca si cand la un moment dat niste mecanisme aproape palpabile incep sa zumzaie si ordinea lumii se basculeaza. Ca si cand un virus troian inoculat in sistemul de operare inca de la instalare preia controlul asupra procesorului cand sunt indeplinite niste conditii biologice, psihologice sau sociale. Sora mea a nascut nu de mult si de aceea am fost tangential expus la acest univers total nou si am experimentat direct emotia/curiozitatea de a tine in brate o creatura tipatoare cu care impart 25% din acelasi fond genetic. Ocazie cu care am avut timp sa imi analizez asocierile libere spontane (eu cred in principiul enuntat genial de un fost amic despre computer: „procesorul trebuie sa lucreze tot timpul. am dat atatia bani pe el..”). Asa imi spun si eu „am bagat atatia bani si timp in el, ca trebuie sa il pun la munca sa isi scoata banii”. Fara mare succes deocamdata, dar poate nu am investit inca destul..

Plina de termeni tehnici si exemple din lumea animala, cartea reuseste sa fie echilibrata si obiectiva, in conditiile in care autorul este o femeie, iar teritoriul unul atat de feminin. Nu stiu ce as putea sa va spun despre carte fara a intra in detalii tehnice sau fara a spune prostii de tip chauvinist male pig. Asa ca ma opresc inainte de a imi face prea mult damage la imagine. Pentru femei motivatia de a afla mai multe despre acest subiect este evidenta, dar si pentru barbati poate functiona motivatia de tip „arata-te interesat ca pari uman” sau „pune-ti fata de puppy ca se apleaca sa te mangaie”. Chiar si in cele mai sexy Afrodite sau salbatice Diane salasluieste o Hera.

Si ca sa fac legatura cu domeniul nostru de activitate si astfel sa imi justific ratiunea existentei acestui blog „semi/personalo/profesional” va invit sa va ganditi la efectele pe care maternitatea le are asupra industriei de advertising. Sa ne gandim ca este o industrie feminina, in care peste 60% dintre angajati sunt femei. Si ca ea va implini in curand 18 ani, ajunge la maturitate biologica (ca pana la cea psihologica mai este cale lunga) si trebuie sa deal cumva cu femeile care brusc isi schimba prioritatile de la job la copil, care ar vrea sa plece de la firma la 19 ca sa ajunga acasa la 20, care au dreptul la un concediu de maternitate platit de firma de 24 de luni si nu de 6 samd. Eu ma astept la cateva surprize pentru directorii de HR din publicitate in urmatorii cativa ani..

6 gânduri despre “Taie, baga flori..

  1. mamicile se vor intoarce la putin timp dupa eveniment in industrie si copilasii lor vor aparea in reclame; nu ca ar fi ceva rau, dar…

  2. As far as I know, daca mamicile sunt cuminti si promit ca se intorc in maxim 6 luni la job, agentiile le tin toata perioada respectiva pe salariul intreg, asa ca agentiile castiga si in lupta cu maternitatea…

  3. asa este, dupa 6 luni se intorc. teoria spune insa ca mica vietate ar avea nevoie de mai mult timp cu mama lui, mai ales in primele 24 de luni. motive psihologice, se spune. ma gandesc ca daca un stat atat de zgarcit si hraparet ca al nostru scoate din campul muncii o persoana activa atata timp, are un motiv.
    dar mai bine ma opresc aici, subiectul ma depaseste. mai bine spune tu Lavinia, ai sociologia familiei mai proaspata in minte🙂

  4. Sunt multe cazurile in care proaspetele mame se intorc de buna voie la office. E clar ca traim intr-o lume care „da dependenta”. Am vazut cu ochii mei cum fetele din agentia pentru care lucram reveneau singure dupa 3-6 luni din momentul in care aduceau pruncii pe lume.

    Multe dintre ele nu constientizeaza cat e de important sa petreci timp cu progenitura pana la x ani sau daca e mai importanta cariera.

    Aceste decizii sunt personale si nu trebuie judecate. Mai ales public si in general. E alegerea fiecaruia si trebuie respectata.

    Sigur ca Dan stie ce spune, dar, ca in multe alte cazuri, el vorbeste despre o lume ideala. Care cu siguranta nu e marcomm-ul.

    Nu e o problema exclusiv de angajator desi nu exclud anomaliile (personal nu le-am intalnit) – Multe sunt doar proiectii/ legende urbane ale celor ce se tem de sistem). Va garantez.

    Va sugerez ca in cazul in care totusi aveti alte pareri sa nu mai ganditi atat de sindical.

    Nu e nici macar o problema exclusiv romaneasca. La fel e peste tot.

    Stiu calvaruri mult mai mari ale tinerilor ce lucreaza in headquareterele din Londra sau New York/ Chicago ale agentiilor multinationale. V-as vorbi despre asta, dar chiar nu cred ca e cazul aici.

    Important e ca noi cei din marcomm suntem capabili sa dam si viata – desi dupa atitudine – de multe ori nu s-ar crede asta.

  5. victor,
    eu am spus de acum cateva luni ca daca se infiinteaza un sindicat al publicitarilor candidez pentru postul de lider sindical🙂
    dincolo de gluma, multumesc de punctul de vedere echilibrant la al meu.

Lasă un răspuns

