Despre intrarea in marcom

Zilele trecute am primit o chemare la replica din partea lui Iulian. Pe tema intarii in faimoasa si nobila noastra industrie de comunicare. Care se anunta ceva mai dificila decat de obicei, de vreme ce in anul acesta si urmatorul piata muncii se confrunta cu un fenomen interesant: doua maree de studenti (cei care termina pe „sistemul vechi” de 4 ani si cei care termina pe „sistemul nou” – Bologna).

Care sunt deci principalele trei lucruri de care are nevoie cineva pentru a intra in aceasta industrie? (deci, parerea mea, deci..)

1. pasiune. Dupa mine, daca esti cu adevarat pasionat poti sa asimilezi tot ce ai nevoie ca sa lucrezi eficient si sa rezisti la cele (ne)scrise cu litere mici in josul paginii. Pentru asta mai ai nevoie de o conditie premergatoare: sa te lamuresti din vreme daca ai inzestrari pentru aceasta meserie si daca stii care sunt regulile cu litere mici (care sunt de regula surse pentru experiente amare si dezamagiri). Si sa te lamuresti din vreme daca iti doresti cu adevarat acest lucru..mai ales daca vorbim de meserii vocationale.

2. sa ai experienta practica. pe care nu poti acumula decat daca ai investit timp, nervi si pasiune din vreme. asta presupune sa te agiti din vreme ca sa te duci la cat mai multe oportunitati, pe care sa le poti pune pe hartie sau sa convingi publicitarul cu experienta. inclusiv evenimente, traininguri si conferinte cu adevarat relevante.

3. sa frecventezi mediile potrivite. sau elegant, networking. cum sa ajungi in locurile potrivite si sa te imprietenesti cu oamenii potrivit, este o chestiune ce tine de „inteligenta sociala”.

bineinteles, toate pe un fundal de noroc. pe care nu ai cum sa il controlezi. doar sa il ajuti putin.

14 gânduri despre “Despre intrarea in marcom

  1. Dan,
    Nu s de acord decat cu prima conditie – pasiunea. E absolut obligatorie pentru ca altfel nu faci fata ritmului.

    As mai adauga 2 ale mele: (incercand sa si explic ce inteleg prin ele – prin prisma mea)

    Inteligenta vie – sa intelegi exact ce citesti/ vezi/ti se spune, sa retii, sa aplici unde e cazul. Sa nu speculezi, sa nu arunci cu vorbe doar ca sa ai replica, Sa poti face recurs la memorie si chiar la experientele altora la care ai acces. Sa nu gandesti in fct de „probleme” ci mai degraba sa cantaresti si sa alegi solutii, Sa ai discernamant si sa gandesti realist. Sa poti intelege ceva ce n-ai vazut niciodata.
    Sa citesti foarte mult, fiind la curent cu tot ce se intampla si cautand mereu lucruri noi. Sa fii capabil sa percepi nuante fine in comunicare si in gandire. Sa faci ce trebuie dar mai ales sa stii ce trebuie sa faci. Sa pui intrebari daca nu ai inteles sau daca explcatia ti se pare insuficienta si sa nu dai din cap afirmativ doar pentru a fi simpatic. Sa stii sa iei si sa dai ce e mai bun de la ceilalti. Sa faci diferenta dintre bine si excelent si sa nu abandonezi cautarile la „prima mana”

    Modestia – Sau Bunul simt: sa stii sa asculti. Sa nu ti se para ca dupa un an stii tot. Sa nu intrerupi pe cel care vorbeste – ba chiar sa analizezi ce spune si sa intelegi de ce a facut ceea ce a spus. Sa formulezi decent parerea ta daca consideri ca tu ai fi facut altfel. Sa accepti sfaturi. Si critici constructive. Sa stii sa ceri si sa oferi ajutor real. Sa respecti munca altuia chiar daca nu e „the best in town”. Sa discerni laudele de lingusiri dar sa nu lingusesti niciodata. Etc.
    Toti cei care astazi au o cariera si au un cuvant de spus au ascultat la randul lor si asculta si in ziua de astazi.

    Cat despre noroc – aici cred ca omul si-l mai si face singur. Sigur, e nevoie de putina imaginatie. Nu cred ca vine din cer si nici nu subscriu cum ca e obligatoriu pentru succes:)

    Cat despre network, eu nu cred ca e din categoria primele 3. Ca doar daca nu vrei nu reusesti sa trimiti CV-uri bine scrise la agentii. In 3 din 10 expeditii ai sansa sa convingi la un inverviu. Ca doar daca nu vrei nu afli de IAA YP, de Seminariile APG RO, de Scoala ADC, de alte seminarii de prin facultati sau de alte evenimente ale industriei unde te poti duce si, daca esti bun, te poti face remarcat. Sigur, e chiar mai simplu sa te remarci invers – prin absenta, neparticipare, etc. Sau poti activa intr-o fundatie studenteasca unde ai sansa sa intalnesti publcitari care ti-ar putea deschide o usa.

    Cat despre experienta – din nou nu subscriu. Asta ti-o faci din primii ani de facultate voluntariind in proiecte credibile. Nu aveti decat sa scanati site-urile organizatiilor si companiilor din industrie si veti afla in 2 ore tot ce se pregateste. Puteti opta sa lucrati voluntar intr-un asemenea proiect si, din nou, daca sunteti remarcabili, veti fi …remarcati:)

    Insa pasiunea pentru acest domeniu, inteligenta vie si bunul simt nu ti le poate da nimeni….daca pana acum nu le ai

    Inchei parafrazand pe cineva care scria saptamana trecuta pe IqAds: „Inspiratie fara de transpiratie si parte fara de carte – nu exista”

  2. Well, ma bag si eu in seama🙂 O problema mai practica. Imi pun palaria de psiholog I/O si intreb: cum identificati lucrurile astea in aplicanti?

    Just curious cum se face selectia de personal prin industria de comunicare din Ro?

  3. victor,
    fara indoiala comentariile tale sunt cu atat mai valoroase cu cat sunt de la un om cu mai multe „identitati” profesionale (management de agentie, HR (a se se citi printre randuri..), director executiv IAA etc. subscriu la ele si le apreciez. mi-a fost foarte greu sa aleg primele trei (si la mine sunt in primele 10. aceasta tema este atat de actuala si de interes, incat mi-am facut un ppt cu 10 recomandari pe care le parcurg la inceputul fiecarui curs cu studentii mei.

  4. dis,
    doar la scoala IAA (unde avem control conceptual asupra structurii si proiectului) avem un program de selectie format din:
    1. CPI + Leadership Descriptor (pt cei care nu stiu de aceste probe psi vezi site-ul http://www.tescentral.ro)
    2. AMI (pt cei care nu stiu de aceste probe psi vezi site-ul http://www.tescentral.ro)
    3. aplicatie proiectiva
    4. recomandare (angajator sau peer)
    5. interviu face to face (facultativ si pt situatii speciale)

  5. @dis. Simplu. Multi chemati putini alesi. Dai o sansa de internship pe 2 luni la 10 oameni din care natural se separa 2-3 pe care-i angajezi.

    Unde nu e norocul sa fie toti 10 buni…ca ai ce sa le dai de lucru si i poti creste si specializa diferit. Dar nu sunt. In 8 ani de manageriat de agentie am avut surpriza sa fie 0 din 10 dar niciodata mai mult de 3.

    Iar selectia de CV uri…asta chiar nu trebuie sa ti explic cum se face:)

  6. dan,

    vreau sa vad si eu ppt ul:) Si sincer cred ca 10 recomandari sunt multe. Nu se pot focusa pe mai mult de 3-4:) Nici eu nu reusesc sa urmez chiar 10 recomandari pt ca nu se poate sa nu fie vreo 2-3 in contradictie cu personalitatea mea:)

  7. Nu pentru mine-l ceream.🙂 Slava Domnului ca inca ma mai descurc cu sistemul. N-as fi vrut insa sa puneti pe capetele bietilor copii prea multe chestiuni abstracte:)
    vroiam sa…”mi-aduc aportul” ca sa zic asa:))

  8. @Corina, ai perfecta dreptate. Insa cei 10% care si pastreaza luciditatea ajung departe. De restul se va vorbi ca despre Dinu Paturica

  9. @dan + victor

    Multumesc de raspunsuri. Interesant, doua abordari diferite: teste (personalitate) vs. work samples. Ar fi interesant de vazut care e mai eficienta

    Banuiesc ca de aplicanti nu duceti lipsa, cand eram eu in Ro, era tare la moda sa studiezi comunicarea/PR etc.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s