Ilium&Olimpos

O, ce vreme minunata..”Decat” sa zaci tolanit pe cea mai de jos (ca sa nu spun josnica..) treapta a piramidei lui Maslow, de pe care sa te ridici doar din cand in cand doar si pentru foarte putin timp „decat” ca sa citesti si sa iti bagi direct in creier serial dupa serial. Pigs Heaven..

Am reusit in scurtele pauze pe care le mentionam anterior sa „do” o dilogie superba: Ilum si Olympos de Dan Simons. Autor pe care il semnalam acum ceva vreme pentru doua trilogii de exceptie (Hyperion si Endymion). Pentru prima oara una din cartile lui este publicata si la noi, respectiv Ilium. Sub numele simplu de Ilion. Adica prima parte. Cea de-a doua, cand performantul departament de marketing al onorabilei edituri Nemira va decide ca poate sa apara, in urma unui studiu amplu privind VALS-urile consumatorilor de SF&F. Adica probabil la cel putin un an dupa aparitia Ilion-ului. Ii urasc atat de tare pentru asta.. Norocul meu a fost ca imi achizitionasem deja de pe Amazon ambele volume. Asa ca am avut parte de o experienta stranie: Ilium in romana si Olympos in engleza 🙂 Ocazie cu care am putut verifica traducerea. Care este foarte buna.

Dar sa va spun de ce cred ca merita citita aceasta dilogie. Pentru ca omul are imaginatie din belsug. Pentru ca scrie intertextual, inserand frecvent pasaje din lucrari ultra-clasice (Iliada, Odiseea, diverse sonete ale lui Shakespeare, si Proust – pe asta nu l-am citit, in afara de Jules Verne nu mi-a placut niciun autor francez). Pentru ca imi era dor de o saga hard SF cu respiratie placut mirositoare a genetica si fizica cuantica. Pentru ca mi-a adus aminte de Legendele Olimpului de Al. Mitru, de Troia, de eroismul barbar al lui Ahile, frumusetea Afroditei si Elenei, intelepciunea Atenei si libertinismul lui Zeus. Pentru ca le-a ambalat pe toate acestea intr-o structura coerenta, care incepe prin a te pune intr-o ceata profunda, pentru a te lumina doar la sfarsit. Si pentru ca a lasat cateva sireturi dezlegate pentru o posibila continuare. Si nu in ultimul rand, pentru ca mai are incredere in oameni. Ca pot continua sa gaseasca un sens vietii si dupa ce au ajuns zei.

Un gând despre “Ilium&Olimpos

  1. Asta da coincidenta, ieri mi-am comandat seria Hyperion 🙂
    Abia astept s-o citesc! Se pare ca se lucreaza la un film.

    N-am inteles niciodata ce fac la nemira de ne dau mereu serii cu taraita. M-au enervat la culme cu Dune si cu Fundatia in anii 90

    Cu traducerile depinde pe cine nimeresti, Mihai Dan Pavelescu le face pe cele mai bune dupa parerea mea.

Lasă un răspuns

