Despre copii care sunt altfel. Indiferent de varsta.

Am dat astazi de dimineata peste un articol din EVZ despre copii supradotati. Din pacate contentul si concluziile sunt triste: singurul sistem de identificare si antrenare a talentelor deosebite existent in acest moment in Romania este vechi si mai ales foarte greoi. Adica olimpiade si „ochiul” profesorilor. Olimpiadele sunt anchilozate pana in maduva oaselor si adesea corupte, iar ochii profesorilor foarte subiectivi.  Subiectul mi-a a tras atentia pentru ca nu de mult am citit pe undeva (spre rusinea mea nu imi mai aduc aminte exact unde si nici autorul – ceva de sociobiologie) despre faptul ca media IQ-ului general la nivelul populatiilor mari nu s-a modificat consistent in ultimele sute-mii de ani. Adica noi romanii nu suntem cu mult mai inteligenti acum decat erau romanii sau dacii. Iar cauza principala pentru acest lucru este faptul ca societatile umane izoleaza sau indeparteaza indivizii cu un IQ mult peste media grupului. Ne este mai usor sa ironizam sau sa respingem devierile de la norma grupului decat sa acceptam sa traim cu constiinta apasatoare a superioritatii altora. Sau sa ii inchidem in locuri special amenajate. Sau sa ii ardem pe ruguri de lemne sau de vorbe. Iar in replica multi dintre acestia dezvolta comportamente a sau anti sociale. Si cum individul are la dispozitie mult mai putin timp si in general resurse decat grupul, de regula acesta din urma reuseste sa bage adanc pumnul fizic sau social in gura lui mare si superioara. Interesant in articolul acela era si ideea ca o societate formata din indivizi cu un IQ ridicat este foarte instabila si de regula se autodistruge intr-un timp scurt. Este greu sa tii impreuna oameni care se prind repede ce se intampla in jurul lor. Asa ca ar trebui sa ne reconsideram prejudecatile despre prostie si sa ii recunoastem rostul. Sau macar despre minciuna, fara de care nu ar putea exista organizare sociala. Toata aceasta discutie mi-a adus aminte despre perioada „fericita” in care am facut armata. Una dintre cele mai apasatoare din viata mea, desi am avut parte si de camaraderia si aventurile despre care barbatii vorbesc cu atata mandrie. Pentru ca incercam sa inteleg ce se intampla, si nu reuseam deloc. Dar absolut deloc. Fapt pentru care am plecat cu concluzia ferma ca mediul militar gazduieste cea mai mare cantitate de prostie, operationalizata intr-o diversitate exploziva de forme de absurd. Vorba lui Turkish „prostia este implacabila” este axiomatica in acest mediu. Daca ati apucat sa cititi clasicele „Pripetiile bravului soldat Svejk”, „Catch 22” sau cartile lui Sven Hassel, sau sa vedeti MASH  stiti la ce ma refer. Foarte, foarte, foarte mai tarziu si foarte, foarte, foarte reluctant am citit ceva carti de sociologie si psihologie militara si am reusit sa inteleg ca exista totusi un fel de logica sociala si in acest caz  (cu scuze pentru oxi moron-ale  „military intelligence” sau „logica militara”). Este nevoie de un efort intens al grupului sa dresezi cel mai profund instinct dintr-un om: cel de supravietuire. Sau chiar sa il transferi catre alte forme, care culmineaza cu bucuria de a-si da viata pentru diverse concepte abstracte (patrie, popor, onoare etc.). Cu scuze pentru eventualii reprezentanti ai sistemului care citesc acest post, sper sa intelegeti ca mesajul final este pozitiv🙂

Dar sa revin. Si eu folosesc „ochiul” pentru a gasi studenti cu aptitudini, abilitati si cunostinte cerute de industria de marcom. Si stiu cat de subiectiv si tangential poate fi acest instrument. De aceea m-am hotarat sa va povestesc din cand in cand despre unele din instrumentele de testare psihologica pe care le-am dezvoltat si le dezvoltam in continuare. Si sa va anunt cand proiectul de punere la dispozitia utilizatorilor profani a unora dintre ele va fi on. Pana atunci, cateva link-uri catre trei dintre ele. (1) BASC-2 (acum in lucru) – care poate fi utilizat pentru masurarea comportamentelor si emotiilor incepand cu varsta de 2 ani, ceea ce il face ideal pentru evaluarea copiilor si identificarea celor supra dotati. (2) Celebrul Rorscharch (acel test proiectiv in care orice barbat normal biologic si psihologic vede in toate plansele doar beep-uri in foarte multe ipostaze – vezi Armaghedon cu Brusc Willis salvand inca o data planeta). (3) Torrance – de creativitate. Poate fi folosit pentru testarea nivelului si tipului de creativitate, inclusiv (sau mai ales) in advertising. Keep in touch, urmeaza cronici de carte SF🙂

18 gânduri despre “Despre copii care sunt altfel. Indiferent de varsta.

  1. Au trecut 5-10 minute de când am terminat de citit şi încă am sprânceana arcuită nervos, oarecum. Nu numai că am retrăit o olimpiadă, la franceză, mult prea subiectivă şi la fel de coruptă, dar acum stau şi încerc să îmi dau seama unde se va ajunge dacă societăţile îi bagă în cuşcă pe ăi mai deştepţi şi, în acelaşi timp, ăi mai „sfioşi” se lasă prinşi în spirala tăcerii. Cine rămâne afară?!

  2. A trecut o ora de cand am terminat de citit si am ambele sprancenele arcuite…vesel, oarecum
    Mi-am facut un test de inteligenta si s-a confirmat ceea ce am simtit dintotdeauna, dar n-am fost incurajata sa exprim🙂
    I have a very superior intelligence (138 doamnelor si domnilor)

    And now what?🙂

  3. Well, explicatia vis a vis de distributia valorilor IQ in sistemle militare este simpla. Oamenii foarte inteligenti tind de regula sa isi foloseasca abilitatile cognitive pentru a formula opinii proprii si a genera comportamente in baza acelor opinii. Adica gandesc independent ceea ce este – cu exceptia unor esaloane extrem de restranse de la cel mai inalt nivel – incompatibil cu ideea de a urma ordine.

    Clara, acum te inscrii in MESA si intri in polemici cu Sharon Stone.🙂

    Sau pur si simplu „you feel a bit better bout yourself”.

  4. @Clara: Depinde si ce test ai facut. Daca e unul on-line, nu m-as baza prea tare pe el. Fa un test care e normat in Romania, sunt sigur ca Dan iti poate recomanda unul🙂

    @Turkish:Ce zici tu makes sense, dar sa stii ca in SUA cel putin, army applicants au scoruri peste medie la SAT (care e foarte g-loaded). Si pt airforce si navy sunt chiar maricele. Ca sa fii pilot,dai vreo 3-4 teste de inteligenta, si ai nevoie de scoruri chiar f mari. Aici armata e o cariera, iti da educatie, job etc. Nu stiu cum sta treaba in Romania, ca acolo armata e altceva🙂

    @Dan: Abia astept book reviews🙂

  5. Dis eu faceam referire la infanterie si trupele regulate nu ramurile speciale ale armatei. Sunt convins ca e nevoie de niscai aptitudini cognitive ca sa ridici de la sol un avion (fie el F-ceva sau MIG). Probabil ca in unele arme lucrurile stau diferit. Cat despre SAT din cate stiu eu el are si o componenta care incarca in the g(eneral) intelligence dar nu este numai despre asta.

    Cred ca interesant de stiut e daca valorile alea sau chiar rezultatele testelor de inteligenta au o distributie normala sau nu in toata populatia militara. Poate ma hazardez dar eu as spune ca nu prea.

    Stiu ca acolo armata e o cariera ba chiar mai mult e un soi de casta destul de puternica si influenta. La noi armata e o cariera abia de vreun an si ceva.

  6. dis,
    am fost la Viena „la shopping” (shsh…) si am citit pe drum doua carti. in we cand apuc o ora de liniste fac share.
    si da, ma refeream la armata romana, fortele pifane. eu nu am voie sa spun unde am facut-o. dar nu erau fortele aeriene :))

  7. Buna seara!
    post-ul are un mare plus, acela ca semnaleaza o problema adevarat si o situatie ingrijoratoare, ca tot ceea ce tine de sistemul de invatamant din Romania dealtfel (brrr!!!), dar si un minus, ca amesteca topic-uri foarte diferite. Paralela cu situatia intelectualului in sistemul militar nu prea se potriveste, sunt altele regulile ‘jocului’ acolo, iar studentii pe care incerci sa ii promovezi tocmai pentru ca se remarca ‘din multime’ au un mare-mare avantaj fata de copiii supradotati care nu vor iesi probabil niciodata din catunul lor sau din orasul monoindustrial sarac lipit, fie si doar pentru ca familia nu are bani pentru amarata de rata spre un oras mai mare, sau pentru ca iarna cei 7 km pe care trebuie sa ii parcurga pana in satul unde e scoala sunt mult-prea-lungi. Pe langa acestia, restul e tacere, vorba peliculei🙂.
    Mi-a placut totusi titlul, e de impact, si mai ales ma bucur ca vorbesti si despre acesti ‘altfel-de-copii’ care de multe ori raman in anonimat cu problemele lor cu tot, intr-o Romanika unde exista multe alte categorii de copii ‘altfel’: altfel-saraci; altfel-analfabeti; altfel-handicapati; altfel-loaze de bani gata (scuze expresia, astept sugestii pentru alta expresie🙂 si tot asa.
    S-auzim (si) de bine!

  8. Turkish: chiar acum am citit un studiu unde SAT coreleaza cu teste de inteligenta cam pe la 0,8. Good point cu distributia. Faza e ca acum cu probleme economice, armata SUA isi permite sa fie nitel mai selectiva ca au aplicanti🙂 Sunt curios daca si in RO e la fel

  9. Dis, de ce vrei sa strivesti corola de minuni a lumii ?🙂
    S-o lasam asa cum a cazut, fie numai pt ‘to feel a bit better bout myself ‘, vorba lui Turkish.

    Turkish, mai degraba as intra in polemici cu Michael Douglas…la tinerete🙂

    Dan, in caz ca vreau totusi sa-mi confirm scorul de mai sus, imi poti recomanda un test reliable?
    Coordonatele mele, in ordinea asl pls : 28,f,Buc,
    clararo911@gmail.com.
    Astept iq-uri apropiate sau chiar mai mari🙂 (bineinteles ca si sufletul conteaza).

  10. clara,
    in acest moment avem etalonate pt populatia din Romania doua teste de IQ: GAMA (screener, non verbal, 20 min.) si MAB (broadband, 90 min.). am sa ii intreb pe colegii de la tescentral ce solutie pot gasi pt plata unei singure aplicari. noi le marketam direct catre departamente de HR si cabinete de psihologie, care cumpara de regula licente pe 1 an sau numere mari de aplicari.

  11. andreea,
    acesta a fost si motto-ul copilariei mele. leitmotivul parintilor si profesorilor a fost „branza buna in burduf de caine”. dar stii cum e, nu poti sa le ai pe toate😉

  12. MA NUMESC MIRELA
    AM 2 FETITE SI CU PRIMA FATA AM TRAS ENORM DE MUL ACUMA ARE 2 ANI SI 4 LUN, NU DORESC NICI UNUI OM SA SUFERE CAT ACEST COPIL A SUFERIT PANA LA VARSTA DE 2 ANI SI 2 LUNI SI ACUMA MAI SUFERA.
    MEDICII NU AU APUCAT SA MAI FACA CEZARIANA SI A IESIT CU CORDONUL DUBLU IN JURUL GATULUI ASFIXIEREA A FOST MAI LUNGA CEEA CE IA CAUAZAT SPARGEREA UNUI VAS PE CREIER. CE NU AM STIUT DE ACEST LUCURU DECAT CAND M I-A FACUT PRIMA CONVULSIE LA 2 LUNI. DE ATUNCI SI PINA LA UN AN SI 8 LUNI AM TINUT-O IN CONVULSII, IN CREIZE DE STOP RESPIRATOR,CRIZE DE ISTERIE SI FOARTE SENSIBILA LA ORICE (SIS.IMUNITAR ETSTE FOARTE LA PAMANT). AM URMAT UN TRATAMENT LA SPITALUL 9, LA PROF.SANDA MAGUREANU CA FATA SA NU-MI RAMANA CU UN HANDICAP(SURDO-MUT SAU ORB) SI ACUMA POT SPUNE CA NU ARE HANDICAP (DAR, ESTE CLAUSTROFOBA, ARE SIS.IMUNITAR LA PAMANT, SI NU ACCEPTA INCA COPII PRIN JUR ESTE FOARTE SENSIBILA) TOATE ACESTE LUCRURI:SPITALE SI MAI ALES SPITALUL 9 -CA SA NU AM UN HANDICAPAT IN CASA- M-AU DUS LA O CHELTUIALA DE APROAPE 20.000 EURO CEEA CE EUAM FACUT LUIND IMPRUMUTURI PESTE IMPRUMUTURI DIN DIVERSE BANCI.
    ACUMA NU AM CUM SA ACHIT SI IN CURAND VOR VENII SI EXECUTORII VA IMPLOR CINE ARE, CINE POATE, CINE VREA UN LEU, O SUTA CAT VRETI DVS. SA MA AJUTATI VA IMPLOR DIN SUFLETELE NOASTRE SA NE AJUTATI!!!
    AM UN CARD DE SERV.IN CARE SE POATE SA-MI DEPUNE-TI DVS.CAT DORITI:
    BANCA TRANSILVANIA
    CONT CARD:RO54BTRL0480120158808XX
    MOLDOVEANU-DRAGHICI MARIA

    SPER SA MA INTELEGE-TI SI SPER SA EXISTE SA MA AJUTE CINEVA!!!

  13. As vrea sa va invit la un curs intitulat,CURS obligatoriu pentru PARINTI “Sunt parinte de copil gifted”. Ce am de facut?”
    oferit de Centrul Gifted Education parintilor din generatia II la singura Scoala de Excelenta dedicata in exclusivitate copiilor supradotati din Bucuresti – este vorba de 5 mai si 12 mai, de la ora 9.30 am pana la 12.30. Vom discuta si despre Informarea Parintilor pentru Descoperirea copiilor Supradotati. Informatia este sansa. Sansa de a pastra potentialul copilului pana la varsta adulta. Despre scoala: http://www.giftededu.org Va asteptam cu drag (datele mele de contact: 0735759539) Speram sa scrieti un articol pe blog si sa contribuiti la informarea parintilor.

Lasă un răspuns

