Anul evolutionistilor sau Long live the Monkey!

2009 este anul barbosului Darwin. Ma astept la o avalansa de comentarii si dezbateri aprinse intre adeptii evolutionismului si cei ai creationismului. Asa ca am sa ma asez confortabil ca o maimuta despuiata in fotoliul „extraterestrialismului” (adeptii teoriei conform careia viata a aparut datorita unor cauze exterioare planetei noastre)  si am sa urmaresc cu ochii mari paruiala stiintifico-religioasa. Recunosc faptul ca sunt mai apropiat de evolutionism, dar imi pastrez sloturi libere si pentru creationism. Cu Doamne Doamne singurul pariu pe care iti poti permite sa il pui este cel pascalian 😉

5 gânduri despre “Anul evolutionistilor sau Long live the Monkey!

  1. Hmmm.
    Cateva fraze si atatea notiuni prezente 😉 – greu de comentat.

    „Lupta” dintre evolutionism si creationism apartine altor vremuri deja.
    Oamenii s-au obisnuit sa sa considere stiinta ca fiind „de incredere” date fiind rezultatele de pana acum care le afecteaza viata in mod direct (vorbesc de Europa si SUA in principal) asa ca evolutionismul nu mai este considerat o blasfemie si o negare din principiu.
    Pe de alta parte, dat fiind contextul social si mostenirea cultural-religioasa, oamenii nu neaga divinul. Din ce in ce mai multi neaga structurile religioase si reprezentantii acestora, nu dogma (hmm, unii nu fac diferenta intre cele doua totusi).
    Numai „fundamentalistii” din cele doua tabere se vor mai lua la harta. Oricum o fac si e chiar fun sa urmaresti argumentele celor doua tabere – e o diversitate de opinii incredibila si acopera tot spectrul dezbaterii.
    Restul, adica majoritatea oamenilor admit intr-o forma sau alta ambele variante. E rational pe de o parte (stiintific) si convenabil (religios) pe de alta parte. Evident, imbinarea dintre cele doua lasa loc imaginatiei si teoriilor si iarasi e fun de urmarit :).

    Privind pariul lui Pascal, nu ti-l recomand.
    In primul rand pariul il pui cu tine 😛 si nu cu Doamne Doamne.
    In al doilea rand, in aproape orice traditie religioasa „simularea” credintei printr-o fraza de genul „cred pentru ca nu am nimic de pierdut” – nu duce la „salvare” asa incat il pierzi din principiu. E doar o formula de compromis ca sa stai confortabil la fel cum fac cei ce au adoptat reincarnarea ca sa poata dormi linistiti (nu in stil buddhist original ci intr-o formula vulgara, occidentalizata unde Eu-ul supravietuieste). Nu ca ideea de reincarnare trebuie respinsa, doar ca nu trebuie acceptata ca un Xanax pentru anestezierea responsabilitatii individuale.
    (Apocalipsa, 3.15 – 16 Ştiu faptele tale; că nu eşti nici rece, nici fierbinte. O, de ai fi rece sau fierbinte! Astfel, fiindcă eşti căldicel – nici fierbinte, nici rece – am să te vărs din gura Mea. )

    Eu le tot spun elevilor mei: fundamentul oricarui sistem de tip religios este credinta. O ai sau nu o ai/O „simti” sau nu. Nu exista cale de mijloc si nici simulare. Daca nu o ai, degeaba cauti explicatii etc., n-o sa gasesti niciodata dovada divinului. O poti cauta daca n-o ai totusi, ea exista. Daca ai credinta, mergi mai departe si cauta, aprofundeaza – nu in dogma ci intr-un anumit tip de traire, in comunicare cu sacrul. Retete nu exista, fiecare pe calea lui 😉 asa ca nu exista nici scuze nici pariuri.
    Cu alte cuvinte, in fenomenologia religiilor, spunea un profesor de-al meu (cred ca cita pe cineva totusi): omul e masura sacrului.

    Heh, scuze pentru comentariul lung dar… intelegi tu de ce si cum.

    Ionut

    p.s. Iti marturisesc ca am „the naked ape” in 4 exemplare (3 limbi diferite) si am tot dat cartea elevilor mei pentru a realiza ca exista diferente intre determinare biologica, psihologica, social-culturala si religioasa.
    Totusi eu prefer „the human zoo” – e mult mai interesant din anumite puncte de vedere.

  2. Spunea Einstein la un moment dat – „Science without religion is lame. Religion without science is blind.” Si cred ca era putin mai avizat sa dea astfel de veridcte decat majoritatea dintre noi. 🙂

  3. 1. Cuvantul „verdict” nu are nimic de-a face cu ceea ce s-a scris aici (http://www.webdex.ro/online/dictionar/verdict). L2read.
    2. Nu exista autoritati umane absolute in nici un domeniu care sa dea „verdicte”. Din principiu.
    3. Citatele pot fi frumoase dar fara semnificarea lor in contextul potrivit nu arata decat ca e epatant sa ai cultura generala. L2think.

  4. ionut,
    stii bine ca orice comentarii, indiferent de lungimea lor, sunt bine gazduite. iar cand vin de la un om care a studiat religiile, sunt cu atat mai valoroase. multumim. nu am citit „human zoo”. inca. dar o comand la prima tura de amazon. thx.

  5. Morris are si „the naked couple” desi nu mi se pare la fel de bun ca celelalte doua. E totusi interesanta.

    Ionut

    p.s. Le am pe toate in franceza daca te tenteaza.

Lasă un răspuns

