Perle publicitare. Recolta iarna-primavara 2009.

In sfarsit momentul indelung asteptat: scoaterea la lumina a unor perle. La acest inceput de an am avut mai multe lucrari de corectat ca in anii trecuti. In consecinta atat numarul cat si calitatea si profunzimea perlelor au crescut. In paranteze unele mici comentarii personale, acolo unde nu m-am putut abtine.

Disclaimer: acest demers are ca obiectiv principal aducerea unui zambet pe buzele celor care inteleg si respecta umorul, indiferent la ce capat al acestuia se pot afla la un anumit moment. Aveti rabdare si enjoy. Si nu trageti in mesager. Lupta are loc in alta parte.

Etape/elemente esenţiale ale unei campanii (Obiective, Atribute, Beneficii, Grup Ţintă, Context, Diferenţiator, Pozitionare etc.):

„Atribute: în majoritatea campaniilor la punctul attributes se punctează <cum arată ambalajul produsului> cât şi compoziţia lui unică ce informează consumatorii”

„Obiectivele de media vin direct din obiectivele publicităţii, care derivă la rândul lor din obiectivele marketingului direct. Primul obiectiv al marketingului este creşterea vânzărilor. Orice firmă îşi doreşte profit” (marketing înseamnă deci marketing direct la consumator)

„Obiectivele unei companii de publicitate reprezintă principalele ţinte pe care cei care lansează campania îşi doresc să le atingă la sfârşitul derulării acesteia. Acestea trebuie să respecte modul general de definire a unui obiectiv potrivit modelului S.W.A.T.” (trăiască Hollywood-ul şi dubitzele SWAT care ne scot din orice fel de incident de marketing)

„Contextul reprezintă mediul social în care se manifestă un spot publicitar” (no wise comment. I’m speachless)

„Obiectivele unei campanii trebuie să fie echivoce, să pună accent pe loialitatea produsului, să-i sporească notorietatea, să pună accent pe nevoile şi dorinţele consumatorilor. Trebuie să fie strategice, să vizeze realitatea şi contextul”

„Obiectivele unei campanii desemnează plasarea mărcii în mintea consumatorului”

„Poziţionarea – modalitatea de creştere a vizibilităţii produsului. Acest lucru are loc prin crearea unui brand sau aducerea unui element de noutate, se pune accent pe valori şi atribute, diferenţiere şi crearea unui insight”

„Cea mai importantă parte a campaniei de advertising este departamentul de creaţie: art director şi copywriter.”

„Poziţionare în cadrul campaniei de advertising: publicitatea semnifică acel ceva care expune, defineşte oarecum un produs, de exemplu: în cadrul unei campanii poziţionarea poate fi redată de un slogan”

„Poziţionarea -marketing: un proces care are ca scop să lucreze cu mintea consumatorului, şi nu cu produsul” (yep. conceptul cheie este „mintea”)

„Campania de advertising este orientată pe partea de comunicare cel mai mult. Spre deosebire de „publicity” (publicitate fără costuri) campania de advertising costă. Deci această campanie trebuie să fie cât mai eficientă. Această eficienţă presupune impact asupra consumatorului . Un impact cât mai mare astfel încât acesta când este la raft, la cumpărături să fie tentat să cumpere, să încerce deoarece vorbim de poziţionare” (no wise comment. I’m speachless)

Poşta Română (transfer de bani – analiza campanie):

„Totodată comunicarea se poate bucura de natura prietenoasă şi blândă a oamenilor care lucrează la PR” (bestiile lucrează doar la ghişee sau în advertising..)

„Directivele trebuie să fie realistice, pragmatice şi concrete” (directive, obiective, tot pe acolo..)

„Coca-cola = băutură carbogazoasă de culoare brun transparent” (uau..nu am vazut niciodată lumea printr-o cola)

„Grupul ţintă căruia i se adresează este format din cetăţenii români aflaţi în ţară precum şi cei din afara graniţelor care au nevoie de transferul de bani”

Petrom (corporate – analiza campanie):

„Grupul ţintă: şoferii, bărbaţii, femeile, şoferii care au o familie”

„Grupul ţintă: femeile, femeile care au copii, consumatorul informat”

„Beneficiile pentru consumator constau într-un loc mai sigur în trafic (siguranţă) şi sentimentul plăcut pe care îl ai când te simţi responsabil” (mărturisesc că eu am un sentiment plăcut mai degrabă când mă simt i sau non responsabil)

„Beneficii consumator: o parte din banii dobândiţi Petrom îi înapoiază statului prin campania de responsabilizare socială” (statul sunt noi, da?)

„Teritoriul de poziţionare: Petrom ocupă acel loc într-o lume preocupată de încălzirea globală, E-uri şi altele, loc al responsabilităţii, Petrom îi pasă ca grupul ţintă să fie responsabil, pentru el pentru ţară, pentru o dezvoltare, evoluţie” (în câteva mii de ani de societate informatică ne mai cresc câteva straturi de creiere..)

„Contextul campaniei: lumea preocupată de ceea ce se întâmplă în jur: poluare, iresponsabilitate, încălzire globală”

„Diferenţiatorul acestei campanii poate fi dedus din însuşi numele brandului: Petrom, care activează într-o industrie poluantă, dă ceva înapoi consumatorilor şi publicului – un program de CSR” (nu vreau să comentez, nu vreau să comentez..)

„Diferenţiatorul – este o campanie care a pus accentul pe partea emoţională a consumatorului. Nu este o campanie care ne aduce aminte de preţuri, este o campanie care ne aduce aminte de preţul vieţii”

McDonald’s (rapper – analiza campanie)

„Atributele produsului: preţul redus, gustul specific, hrănitor”

„Raportul calitate preţ îşi face simţită prezenţa în această campanie” (aş fi fost îngrijorat dacă cele două concepte cheie ale oricărei campanii – calitate superioară şi raport calitate preţ avantajos nu îşi făceau simţită prezenţa)

„grup ţintă la Mc’Donalds rapper:

demografic: mediul urban şi periferiile urbane”

psihografic: persoane cu vârsta cuprinsă între 15-25 de ani, venit mic-mediu, cunoştinţe medii ce preferă un anumit stil de muzică şi implicit ce adoptă un anumit stil de viaţă. Prin extrapolare, populaţia de culoare neagră” (you’re blinging my brains, man!)

„Atributele pe lângă cele trei produse (hamburger – 3 lei, cheeseburger si Mc’Puişor – 3,5), atributul principal este accesibilitatea la produse prin preţul promoţional”

„Produsele sunt declarate a fi făcute din ingrediente naturale şi mai ales proaspete. În afară de asta sunt declarate a fi nutritive, chiar dacă au un aport mare de calorii. Apoi au forme şi culori atrăgătoare”

„Campania este naţională, vizează marile oraşe. Tinerii au acces la mass-media, sunt tot mai influenţaţi de modelele promovate, de mijloacele de comunicare în masă, de aceea, teritoriul de poziţionare sunt marile oraşe” (tinerii ăştia sunt peste tot..ne-au înconjurat!)

„Valoarea brandului: valoarea ce poate fi măsurată. Cuantificarea acestuia se găseşte într-un nivel ridicat de notorietate şi repetiţia în asocieri de tipul „îmi place”, „am încredere”. Valorile brandului trebuiesc recunoscute de către clienţi” (hmm..asta o trimit repede către colegii din branding)

„din perspectiva managementului de business poziţionarea este privită ca o etapă în atingerea obiectivelor de marketing ale companiei”

Ţuică/Palincă (launch campaign):

„Date psihologice: bărbaţi independenţi, de carieră, care se respectă, cu IQ dezvoltat, care au o viaţă socială bogată şi sunt atraşi de distracţii şi joviali”

Margarină cu vitamina E şi ulei de peşte (launch campaign):

„Pe piaţa românească concurenţa se află în primul rând acolo unde există RAMA, DELMA, margarine care s-au bucurat de spoturi publicitare autohtone, promoţii”

„De asemenea vom concepe şi un print foarte bun, pe care sa-l plasăm în zonele populate de targetul nostru şi ne vom folosi totodată şi de reclame plasate în presa scrisă, mai exact în reclame cu specific culinar, de tipul Practic în bucătărie etc.”

„Vitamina E ajută la întărirea organismului şi la circulaţia sângelui. De asemenea la sistemul imunitar şi creşterea oaselor. Ulei de peşte este la fel ca uleiul de măsline, şi ajută foarte mult la menţinerea unui corp sănătos şi la o circulaţie bună a sângelui”

„Promoţii: în magazine se va oferi gratuit pâine cu margarină”

„Beneficiu: mai sănătos, are gust de unt (simţi gustul)”

„Margarina „spread” este un produs care există de 3 ani pe piaţa noastră”

„Poziţionare: spread se întinde atât de uşor încât oricine poate găti orice în mod sănătos”

Best of (my selection – maslina de pe hamburger, dopul la sticla sau picatura care umple rezervorul):

Petrom (corporate): „Contextul campaniei: iniţierea acestui gen de campanie socială survine pe fondul unei animalizări a conduitei civice provocate de traficul intens plin de pericole iminente; frustrarea provocată de orele pierdute în traficul infernal (creat de nerespectarea regulilor de circulaţie până la urmă) poate provoca refulări în momentul în care circulaţia este mai permisivă (autostăzi, noaptea) refulări ce se manifestă prin depăşirea limitei de viteză sau încălcarea prevederilor legale, ce evident degenerează în accidente grave” (măi animalilor!! ridicaţi laba de pe accleraţie!!)

Petrom (corporate): „Teritoriul de poziţionare pe care se situează brandul Petrom după părerea mea este că acesta se situează în topul preferinţelor şoferilor”

Poşta Română: „Este o campanie de rebranding: schimbarea imaginii de mediu comunist şi iad funcţionăresc într-o imagine caldă, colorată, ce inspiră sentimente familiale şi familiare” (confirm, este un iad plin de alocaţii şi persoane etnice)

Elemente esenţiale: „Prima legătură pe care ar trebui să o facă este aceea dintre profilul psiho-social al publicului” (auzi măi Ioane, cum se spune corect: funicular sau furnicular? La ce?!?)

Ţuică/Palincă (launch campaign): „Beneficii: nu îţi provoacă starea de rău/greaţă de obicei cunoscută sub numele de mahmureală” (oh, da. atât de cunoscută şi de nesuferită..)

Ţuică/Palincă (launch campaign): „Ţuica, o băutură cu tradiţie la români, este momentul să intre în activitate” (să intre dom’le, să intre odată..)

McDonald’s: faptul că pentru 2 eminenţi studenţi McDonald’s se scrie McDonalt’s – in tot cuprinsul lucrării, de cel puţin 4-5 ori. deci nu este o eroare de scriere (refuz să comentez)

Anunțuri

15 gânduri despre “Perle publicitare. Recolta iarna-primavara 2009.

  1. Ref la Posta Romana…o parte din bestii lucreaza si in media….deriva, declina, transpozeaza si permuteaza obiective de media din obiective de advertising, care la randul lor … (deja mi-am pierdut ideea, nu ma mir ca si „scoicile” datatoare de perle si-o pierd).

    S-au dus vremurile bune cand oamenii gandeau bine in propozitii scurte.

  2. Mie nu mi se par de râs aceste perle, ci de plâns… Cu asemenea exemple de studenți „eminenți”, îmi vine să intru în pământ de rușine că am absolvit această facultate… Nu mai spun că peste jumătate dintre mesajele de pe grupurile de discuții sau forumurile populate de studenți FCRP sunt pline de greșeli de ortografie…

  3. Oare a cui este vina pentru asemenea lucruri? Cred ca sunt intr-adevar de ras si de rusine dar nu pentru studenti cat pentru „eminentii” profesori care nici nu au binevoit sa se prezinte la cursuri iar prostii persiflati mai sus i-au asteptat degeaba. Sa nu mentionam si numeroase momente in care „eminentii”, pe langa numeroase absente, nu aveau raspuns la intrebari sau pur si simplu isi bateau joc de predare in diferite moduri (lucruri care se pot lasa cu penalizari uneori, nu-i asa?).
    Un examen de o ora care urmeaza unui curs „facut” mai mult in bataie de joc doar asa ceva poate rodi. Zau daca nu e trist…e mai bine ca fiecare sa ramana la afacerile lui daca nu are talent didactic sau intentioneaza sa-si bata joc de „ignorantii de studenti”. Din fericire nu toti studentii sunt asa si exista si exceptii in randul profesorilor. Si inca ceva…nu as rade de „perle” cat m-as rusina stiind ca sunt rezultatul „cunostintelor” dobandite de la mine…parerea mea umila de student ignorant, imbecil si agramat al stimatului domn profesor ideal.

  4. Nu cred ca este corect sa aratam cu degetul pe nimeni, fie profesori sau studenti generatori de perle. Asta spune si Dan, e umor (in combinatii geniale de umor voluntar si involuntar pe alocuri) si atat.

    „Perle” se pot gasi peste tot. Inclusiv in Ivy League schools. Nu as transforma acest subiect in inca o discutie despre vinovati, calitatea invatamantului si asa mai departe.

  5. E uşor să spui că ai umor când râzi de greşelile altora. Cum rămâne însă cu umorul când e vorba de greşelile tale? Un profesor ar trebui să se preocupe să nu existe astfel de perle, nu să vină să ţină un curs în silă în aşteptarea minunatelor perle din sesiune. Ce frumoasă încununare a activităţii sale! Totuşi, dacă studenţii sunt nişte ignoranţi, de ce se pune domnul profesor într-o postură atât de înjositoare cum este aceea de a ţine un curs în faţa acestor fiinţe care se scaldă în mocirla erorilor?

  6. Sunt student ca si voi, dar am un alt principiu. Profesorul nu e responsabil de cunostintele elevului decat intr-o foarte mica masura. Munca individuala conteaza cel mai mult. No offense, majoritatea perlelor releva un vocabular cam ” saracut”, si nu neaparat lipsa cunostintelor din domeniul publicitatii. So, e un trend ca studentul sa se planga de noptile pierdute in timpul sesiunii din cauza „studiului temeinic”, si sa dea vina ulterior pe profesor pentru insuccesul lui

  7. Hai sa fim seriosi, cum sa fie perlele vina profesorului??? Cei care scriu asa ceva, n-ar trebui sa treaca de admitere. As da vina pe sistem un pic, multe universitati din Romania produc absolventi pe banda.

    Sportul nostru national e sa dam vina pe altii. Eu cand am ajuns in state si le-am povestit colegilor de greve ale studentilor au ramas masca.

    Da, multe din acuzele studentilor care au postat aici sunt adevarate, unii profesori nu vin la cursuri etc. Dar studentii ce fac? Exista carti, reviste, biblioteci, internet. Resurse sunt, numai sa vrem sa le folosim.

  8. in fiecare an cand postez perlele apar comentarii foarte aprinse si de fiecare data fac aceste precizari:
    – o fac pentru a ne descreti fruntile si nu pentru a lua pe cineva peste picior. live a little, sunt atat de fun 😉
    – sunt anonime
    – ele sunt culese dupa notare si de aceea nu o influenteaza
    – invat mult din ele. trag concluzii si tin cont de ele
    – nu raspund la mesajele ultragiate dar anonime, dar sunt deschis sa discut/intalnesc cu oricine are un punct de vedere argumentat si identitate/coloana vertebrala. respect mai mult pe cineva care imi aduce o critica argumentata si asumata decat un anonim care imi spune de bine

  9. … Si? V-au amuzat? De mult am vrut sa va intreb daca in toti anii studentiei ati avut vreo lucrare la care sa… aberati si- pentru a completa imaginea- sa treceti si pe la o biserica pentru a aprinde lumanari pentru cel care avea sa corecteze lucratea (noi am fost norocosi- la vreo 2 minute de snspa este o bisericuta)…

  10. ileana,
    da:
    – m-au amuzat. la unele chiar am ras cu pofta, desi era mult peste miezul noptii si imi picau ochii in cana cu ceai
    – am produs si eu o multime de perle. care de neatentie, care de necunoastere, care de prostie. numai cine nu munceste nu gandeste. scuze, nu greseste 🙂

  11. Pingback: danpetre.wordpress.com – Return to the com(m)unity | FocusBlog

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s