Cu o gripa toti suntem datori

Cand a aparut primul caz de gripa porcina in Romania nu m-am putut abtine sa nu sesizez acid ironia situatiei: desi este o gripa dedicata clar barbatilor (pentru ca au atat de multe in comun cu porcii – unele persoane de gen feminin chiar pun semnul egalitatii intre cele doua specii), prima persoana infectata la noi a fost o femeie. Saptamana trecuta insa, gripa si-a luat revansa si m-a luat ea peste picior. La o zi dupa ce m-am intors si eu linistit din Elvetia, unde am plecat in mica vacanta care sa imi „motiveze” social absenta de la indatoririle civice in care nu mai cred de mult (ma refer aici doar la vot – am spus tot in acest loc acum un an ca clasa politica (cu voita cacofonie) nu ma mai prinde la vot decat daca facem referendum ca Romania sa devina land german), ca o leoaica perfida gripa a sarit ranjind si m-a muscat de fata (omagiu bardului). Asa ca intr-o dimineata devreme, vazand ca indeplinesc toate criteriile anuntate la televizor, m-am prezentat cu mandrie si mustind de responsabilitate civica ca un „om de bine” ce ma aflu, la Institutul Matei Bals pentru testare. Unde am trecut printr-o experienta clasica de relationare fructuoasa cu sistemul medical romanesc de stat. Testarea a durat doua ore si jumatate si a constat in principal in asteptare disciplinata in mai multe reprize („sa vina doamna doctora”, „sa terminam mai intai cu doamna”, „acum asteptati in sala” etc.), raspunsul la o baterie foaaarte generoasa de intrebari (multe dintre ele de verificare ca nu minti) si completarea&semnarea unor formulare. Examenul medical a constat in ascultarea cu stetoscopul in timp ce trebuia sa performez diverse activitati respiratorii de tip „respira adanc”, „acum iti tii respiratia” etc. si infigerea&rasucirea a doua bastonase cu vata la capat in nas si in gat. Si multa morala. M-am simtit din nou de 12 ani, cu doamna doctor frecandu-mi ridichea ca nu am fost cuminte si m-am imbolnavit ca prostul, acum, cand tara are probleme mult mai importante. Pe la pranz mi-au dat drumul in carantina la domiciliu, dupa ce am reusit sa ii conving ca sunt om serios (i-a impresionat faptul ca lucrez in invatamant, desi m-am prins dupa aceea ca este o circumstanta agravanta pentru ca ridica probabilitatea de a intra in contact cu grupuri mari de oameni) si nu este nevoie sa ma bage in carantina de spital. Asta imi mai lipsea, intram cu o gripa obisnuita si plecam cu friguri galbene sau cine stie ce alta „brazilianca”.

Asa ca mi-au dat drumul catre casa, dupa ce s-au asigurat inca o data ca voi folosi masina personala si nu transportul in comun („e parcata afara, aveti incredere in mine..”). Au uitat insa un foarte mic detaliu: sa imi dea un tratament in eventualitatea ca nu am gripa cu pricina. La intrebarea mea usor speriata „si eu ce ma fac pana vin rezultatele?!?” am fost asigurat ca nu voi pati nimic, ca asa este procedura, sa stau linistit si sa le astept cuminte, ca  vor veni intre 1 si 7 zile, si vedem dupa aceea. Daca asta este procedura medicala, mi-am spus eu, atunci asa fac. Poate ca nu vor sa apara interferente intre tratamente, poate se suprapun ceva efecte savante, poate e ceva complicat la mijloc..

A doua zi spre dupa amiaza, usor ingrijorat ca nu am primit niciun semn de confirmare/infirmare „s-a dat un telefon”. „A, se infirma, nu are gripa porcina. Sa stea linistit”. Asa ca sambata la pranz, dupa ce nu am gasit clinici private la care sa merg pentru un consult rapid, am intrat din nou in bratele calde si primitoare ale sistemului medical romanesc de stat. De data aceasta la urgente, spitalul universitar. Unde, surpriza majora. Am fost procesat in doar o ora si jumatate (cu EKG si radiografie incluse) iar doctora a refuzat sa primeasca bani de la mine. Intotdeauna mi-a fost rusine sa dau cuiva spaga, mai ales daca era vorba de bani si imi construiam replici nostime cu care sa amorsez gestul final. Acum am folosit-o pe aia ca „oarecum suntem colegi. eu ucrez in invatamant” si am facut cu ochiul. Si am plecat cu o reteta, foarte bogata in vitamina C si ceai. Care a si functionat. Si astfel acum am din nou o viata sociala si profesionala, despre care pot povesti.

Am ramas cu singura nedumerire din aceasta experienta. Daca gripa porcina a facut pana in acest moment de cateva zeci de ori mai putine decese decat gripa normala, de ce medicul mi-a spus „stati linistit, aveti doar o gripa obisnuita”? El nu o fi auzit de statistica?

Dan suspect

Un gând despre “Cu o gripa toti suntem datori

  1. Arati ca un ninja infiltrat in sistemul sanitar cu scopul de a demitiza gripa porcina :D.
    Nici macar gripa porcina nu vrea sa vina in Romania mai Dane, noi suntem imuni la toate (vampiri, simt civic, identitate nationala).
    Cred ca Pandora cand a deschis cutia se gasea undeva in vecinatatea spatiului carpato-danubiano-pontic :P. Era cu dedicatie.

Lasă un răspuns

