SUA la creme

Sunt exact sapte zile de cand imi propun sa va povestesc despre cel mai interesant eveniment la care am participat saptamana trecuta.

Este vorba de prezentarea pe care Mihai Ghyka a facut-o in fata unei audiente restranse dar foarte vioaie la sediul IAA. In care a prezentat impresiile educate adunate in urma interactiunii cu Statele Unite prin una dintre cele mai interesante si mai dificil de obtinut burse pe care le acorda aceasta tara: Eisenhower Fellowships. Aceasta isi propune sa identifice si sprijine potentialii lideri din diverse tari ale lumii, in urma unui proces de selectie foarte strict si de-a dreptul elitist.

Tema cu care Mihai a castigat bursa este una care ne pasioneaza si ne da sperante profesionale: Branding Romania. O calatorie cu dimensiuni epice pentru un om normal, pe masura temei: 64 de intalniri cu persoane influente (ex. Christian Ketels, asistentul lui Porter la Institute for Strategy and Competitiveness, Weiden&Kennedy, Departamentul de Stat, Ministerul lor de turism etc), 12 orase si 17 avioane. In doar trei luni.

Principalele concluzii cu care a venit in urma intalnirilor cu oameni care conteaza din State sunt:

(1) nici ei si nici americanii obisnuiti nu au auzit de Romania

(2) nu sunt interesati de Romania – despre acest subiect domneste o indiferenta neutra sau cel mult usor binevoitoare

(3) efectele campaniilor de comunicare despre brandul Romania au avut ca efect un mare si singur zero

Pentru americanii de peste 40 ani Romania inseamna doar Nadia si Revolutia din 89, iar pentru cei sub 40 de ani doar Coruptie.

Singura zona unde exista o perceptie pozitiva si informata este Departamentul de Stat (Ministerul lor de Externe), iar ea se datoreaza faptului ca (in sfarsit..) ne-am tinut si respectat angajamentele militare fata de aliatii actuali. In acest moment NATO, si in special SUA, pentru care suntem „tara pe care se poate conta in regiune”. Din pacate, iata care este insa concretizarea perceptiilor despre Romania la nivelul recomandarilor pe care Departamentul le face cetatenilor americani care viziteaza sau intentioneaza sa viziteze tara noastra. Si de care acestia chiar tin cont si la care se raporteaza inainte de orice materiale de comunicare ale terilor respective😦

Mi s-a parut extrem de interesant faptul ca SUA nu au avut campanii coerente de tip „Branding USA”, ci doar campanii punctuale, bazate pe filme si orientate catre tarile care le aduc cei mai multi turisti (Marea Britanie) si cei mai multi bani din turism. Au statistici foarte precise despre banii pe care turistul mediu ii „lasa” pe teritoriul lor per vizita: europenii aprox. 4000 USD iar asiaticii aprox. 6000 USD.

Sugestiile despre posibile pozitionari pentru Romania, asa cum le-au vazut cei cu care Mihai a interactionat:

cultura si istorie vechi, de mii de ani

locatii naturale frumoase

latinitate si oameni prietenosi

steagul cu gaura al Revolutiei

Dpdv. tehnic/procedural, sugestiile lor pentru o astfel de campanie in SUA merg pe litera cartilor: (1) turism, (2) investitii (FDI – Foreign Direct Investments) si (3) exporturi.

Una dintre cele mai adanci observatii le-a facut Ketels (nu degeaba este ceea ce este si unde este): „nu am avut niciodata senzatia ca Romania vrea sa isi puna cu adevarat intrebari despre sine..”. Aceasta senzatie ma bantuie si pe mine de fiecare data cand ma gandesc la un potential teritoriu de pozitionare.

M-am aplecat asupra acestui subiect nu numai datorita temei brandingului de tara, care ma pasioneaza de ceva vreme, ca pe alti colegi din industrie, mai indreptatiti decat mine la astfel de pasiuni. Nici chiar datorita faptului ca initiativa pornita in joaca si frustrare in toamna anului trecut la finalul prezentarii lui Shashi Tharoor despre brandingul de tara a inceput sa dea unele roade. Palide si frugale, dar incep sa apara. Coalitia Brandingului de Tara a fost perceputa ca entitate simbolica suficient de importanta pentru a determina Ministerul Turismului sa o ia in seama. Si sa invite IAA, UAPR si  ARRP sa livreze expertiza in compunerea caietului de sarcini pentru brandul turistic de tara. Nu poti vorbi despre un partener decat in termeni cel mult neutri, de aceea nu voi spune nimic despre relatarile colegilor implicati.

Mi-a placut pentru ca ideea de a folosi ambasadori din zona profesionala pentru a culege impresii calde si reale de la target-urile potentiale poate fi o solutie ieftina si eficienta pentru generarea de insight-uri pentru un eventual proiect de branding de tara.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s