10 pentru District 9

Nu stiu altii cum sunt, dar eu cand vad un SF de idee, actoreala si feeling, imi vine sa le dau un 10 de sa crape crevetii jucandu-se cu el.

District 9 este foarte fain. Merita sa il vedeti. Are un mesaj de-a dreptul „umanist”. Care vorbeste de vocatia speciei sau raselor noastre de a-si impune cu forta cultura si valorile. Dar fara a avea onestitatea de a o spune explicit.  Lucru care este pentru mine un genocid mai mare decat cel fizic. Cred ca a ucide o cultura este mai ingrozitor decat a ucide oameni. De fiecare data ma gandesc cu oroare la acele „momente glorioase” cu care sunt impanzite cartile de istorie: portughezi&spanioli vs. incasi, cowboys&armata vs. „indieni”, australienii vs. aborigeni, buri vs. afroafricani, englezi vs. polinezieni, americani vs. japonezi samd. De fiecare data cultura mai puternica a avut un motiv indreptatit: raspandirea cuvantul domnului, civilizarea salbaticilor, salvarea sufletelor, binele intregii umanitati etc. Si cu care ne mandrim. Stiu ca sunt biasat, dar o Japonie lipsita de spiritul bushido si populata de generatii de fasole este trista si lipsita de stralucire. Prefer sa imi imaginez in mangamintea-mi o „La Rezistance” care asteapta invelita in neoane si ascunsa in Asimo vremurile potrivite pentru a-si scutura untul de arahide de pe betisoare.

Dar sa revin la film. Mult mai putine efecte speciale decat ar fi putut. Mult mai multe intrebari decat te-ai fi asteptat. Un stil de filmare intre documentar, thriller si un FPS. Dar mai ales a rezistat tentatiei sfarsitului fericit. Doar cateva momente in care scenariul si actiunea m-au facut sa mormai infundat: „bah, asta nu se poate..” Dar mi-am adus aminte ca sunt la un film SF :)  Si muntii au devenit din nou munti, iar apele ape.

7 gânduri despre “10 pentru District 9

  1. De acord, pt mine e filmul anului so far. Sper ca nu il strica cu un sequel. Un alt film SF highly recommended e Moon cu Sam Rockwell.

    Ai vazut filmul Star Trek? Pe mine m-a cam dezamagit, sincer. Nu ca nu e film bun, dar povestea a fost cam aiurea si ce mai e si red matter aia?

  2. desi m-am dus un pic sceptica la acest film (mai mult pentru ca a insistat un prieten🙂 ), m-a surprins placut. Mai ales finalul care nu a fost unul tipic americanesc „…and they lived happily ever after”

    dar zilele trecute am fost total neinpirata cand am ales sa merg la „Francesca”. It sucks!

  3. dis,
    multam fain de recomandari. ca intotdeauna bine venite. am vazut Star Treck prin primavara, dar nu am avut opinii limpezi ca sa pot scrie. am preferat sa ma gandesc la red matter si sa tac😉

  4. sebastiano,
    am avut de lucru. iar in perioada de criza nu imi mai pot permite sa refuz proiecte ca sa merg la evenimente. cum cu nesimtire si inconstienta mai faceam in 2008🙂 am auzit ca a fost foarte tare de la Sorin

  5. daaaa, m-am gandit sa-i dau o sansa monicai😀
    prietenii mi-au facut-o, mai, prietenii… oricum, am regretat cu totii. dar nu am vrut sa adaug la final acel „v-am spus eu!”😀

Lasă un răspuns

