Momente si monede

Dupa ce mi-am terminat treburile si intalnirile oficiale cuprinse in programul de lucru de la Cluj, am reusit sa smulg si eu cateva clipe frumoase de la viata care se desfasoara de obicei conform formulei SSDD. Din ciclul „cele despre care pot sa povestesc” am cateva. Celelalte la tequila sau la iarba verde 😉

Am reusit sa termin o serie superba: ciclul The Book of the New Sun de Gene Wolfe. Incepusem eu sa scriu despre ea anul trecut, cand aparusera in limba romana primele doua carti din serie. Dupa ce am asteptat cu ingaduinta aproape un an, m-am enervat zdravan si mi le-am luat pe toate de pe amazon. Si le-am citit din nou pe toate in original. Si m-am jurat in barba ca nu mai cumpar in limba noastra nicio serie. ever. pana nu invata ca aceste produse au alt ciclu de viata si consumatori cu caracteristici foarte diferite de ceilalti, pe mine nu mai pun mana editurile noastre. Decat ca sa ma pupe. O lume superba, un univers genial. Gene Wolfe este un greuceanu. Cand am citit comentariile despre serie de pe copertele 1 si 4 am zis ca se exagereaza. Nu. Este chiar mai rau decat atat. Un singur exemplu: „Gene Wolfe is the smartest, mos dangerous writter alive today, in genre or out of it”. Iar asta o spune Neil Gaiman, alt greucean al genului. Un stil care este comparat de unii cu Tolkien, cu tuse consistente de hard SF si un stil de scriitura artistic si elegant. Mie imi aduce aminte de Borges. Daca ar fi sa folosesc o metafora, as spune ca scrie in spirala. Incepe foarte invaluitor, face multe rotocoale si in final te duce intr-un cu totul alt loc decat te-ai fi putut gandi cand ai inceput sa citesti. Vocabular arhaic, expresii literare, univers inchegat si consistent, relatii sociale, denumiri exotice la orice. Dar mai ales bucuria pura de a citi ceva frumos. Intuitia mi-a spus sa o termin in gradina botanica. Intr-o sambata geroasa, dar insorita, fara oameni prin preajma. M-am bucurat de fiecare cuvant pana la ultima picatura de cerneala. Merita din plin.

Am reusit in sfarsit sa pun mana pe un mit. Cel al monedei botswaneze. Am intins bancnota pe masa si m-am minunat. Exista. Am vazut viitorul ronului in fata ochilor impaienjeniti de emotie. Nu stiu cate poti face cu aceasta bancnota, dar macar de o conversatie de inceput (preludiul pentru barbati) tot iti ajunge 😉

In rest discutii despre astrofizica, genetica si religie la iarba verde. no biggie. inca nu ne-am prins unde se ascunde Dumnezeu. am ras insa de am capiat cand am auzit o poveste cu un adventist de ziua a 7-a. care crede ca lumea a fost creata acum aprox. 5000 de ani. si care intrebat cum reuseste sa puna in armonie informatia aceasta (big bangul adventist de acum 5000 ani) cu faptul ca are un automobil cu motor cu ardere interna care foloseste ca si combustibil benzina, care provine din petrol, care s-a format acum cateva sute de milioane de ani a raspuns cu siguranta dogmei: „Dumnezeu a facut lumea cu petrol cu tot acum 5000 de ani”. „Aha..cu tot cu schelete de dinozauri?”. „Da, bineinteles”. End of story. Via Alin.

V-am pupat. Ne vedem la Big Crunch!

3 gânduri despre “Momente si monede

  1. 🙂 Prin tarile alea, cred ca iti ajung de vreo doua capre, la care ai bonus o nevasta (am vazut eu documentar pe Discovery despre tribul Masai) 🙂 🙂 oricum, sarac nu esti 🙂

Lasă un răspuns

