Depresium postpartum cretanum est

M-am intors din vacanta de vara de cateva zile dar inca nu mi-am revenit din depresia postpartum. Am fost in Creta, ceea ce va dorim si dumneavoastra si „la toti cei care va cunoaste”, precum si de oricate ori este nevoie. De mai multi ani am ajuns la concluzia ca cea mai fericita combinatie de vacanta de vara este de tip sandwich, cu o felie de mare si una de munte. In aceasta ordine. Printre celelalte rezolutii de vacanta adoptate mai de mult se mai numara hotararea de a nu mai sponsoriza nesimtirea turistica oficiala de pe litoralul autohton. Caci nu exista comparatie intre turismul estival din Romania si cel din Grecia si Turcia care sa poata fi facuta in cuvinte decente/non injurioase la adresele pe care le cunoasteti la fel de bine ca si mine. De ce sa astept de la 60 min in sus ca sa mananc prost si de la punga cand pot sa astept doar 20 pentru o mancare mediteraneeana simpla si proaspata? De ce sa stau ore in sir in trafic ca sa vad jmecherii adeva’ trecand pe langa mine pe contrasens? De ce sa fac baie intr-o apa asezonata generos cu isteria coli si coprobaci(li) moldoveni, cand pot sa ma bucur de una translucida populata de pesti vii care dau din coada la 30 de cm de ochelarii de inot? De ce sa dau aproape de doua ori mai mult pe o camera de hotel pentru a primi de doua ori mai putina calitate in servicii? Iar asta la doar 3 ore de zbor de Romania? Not any more, dear ladies and gentlemensi. Mai bine o plaja mica si retrasa cu bar aprovizionat cu de toate reci (ex. trei tipuri de fresh-uri de fructe), dusuri, sezlonguri si umbrelutze si taverna unde se mananca bestial.

Raman la parerea sugubeata ca singurul tip de turism estival pe care il poate face cu succes Romania este cel care va exploata „adecvat” cea mai valoroasa resursa de pe aceste meleaguri: cea umana. Nu zambiti inca. Conceptul de pozitionare al brandului turistic de tara poate sa fie „Romania – Frumusetile pe care ti le poti permite”. Impachetat elegant si edulcorat (bineinteles..) in concepte eufemistice precum „caldura umana acum la indemana”, „prietenie pana la piele”, „(s)experiente de neuitat”, „povesti pe care (inca) nu le poti spune nimanui” samd. El poate fi extins cu usurinta si adevar asupra brandului de tara: „Romania – Taramul Eternelor Alegeri”. Dar sa nu anticipam. Sa asteptam sa vedem ce va lansa la Shanghai cea mai frumoasa sministra turistica a tarii. Dar si mai bine haideti sa alunecam intelepti si prevazatori pe spirala tacerii specifica presei de sertar pana cand vom trece cu bine podul de pontoane al dictaturii apelor (adica cu cat mai putine zile la brig).

Deci am ales Creta. Formula „do it youreself”. Adica rezervat vila Ilia pe net (www.villasincrete.com), bilete de avion si mic dejun prin forte proprii, inchiriat masina loco, mancat la taverne, vizitat cat de mult te tin puterile. Toate acestea gratie, multumita, datorita si din cauza efortului organizatoric al lui Turkish, la randul lui fan Creta. Am fost insotiti in aceasta aventura de discreta si profunda Minte a Omului.

Incep cu mancarea, unul din argumentele decisive in alegerea acestei destinatii. In Creta este pacat sa luati orice fel de mancare inclusa in pachetul de servicii. Exista atat de multe taverne cu mancare buna incat este un sacrilegiu sa mancati la all inclusive sau hotel. Go wild si inecati-va in/cu ulei de masline. Evitati doar promenada de pe marginea portului din orasele mari (trei la numar de altfel). Ticsita cu taverne pentru turisti ca au in fata rechini „combinatori” profesonisti ai caror singura sarcina este de a aburi si captura turistii cu texte de care si un copywriter high s-ar simti mandru. Preturile sunt duble fata de cele normale. O data merge, mai ales ca pestele este proaspat si bun. De mai multe inseamna masochism financiar. Continui cu experienta sofatului. Din cand in cand, macar o data pe an, merita sa simti din nou placerea sofatului. Drumuri impecabile, parteneri de trafic normali, privelisti superbe. Fara nervi, stres si injuraturi. God, I’m gonna miss that..Singura apasare este pretul carburantului: benzina intre 1,6 si 1,7 EUR/l. Mobilitatea este insa esentiala in Creta. Ai atat de multe locuri de vizitat incat este pacat sa zaci in unul singur. Eu am mers acum pentru a doua oara si tot nu am terminat de vazut totul. Sa nu uitam oamenii. Politicosi, amabili, prietenosi si saritori. Nu sunt ei considerati ei la fel de „harnici” si „ospitalieri” ca romanii dar cu noi pe bune de nu s-au purtat mai frumos decat mi s-a intamplat ever in tara. Probabil a fost o scapare. De apa nu are sens sa povestesc. Este motivul principal.

Locatiile pe care le-am vazut cu ochii mei si care am pus mana si-am strigat „Exista!” au fost:

1. Rethymno. Orasel istoric undeva la mijlocul insulei pe coasta de nord. Centrul lui vechi este superb, cu stradute intortocheate ticsite de taverne si dughene cu artizanat. Foarte colorat. De evitat promenada din zona portului. Aleea este atat de stramta incat te simti ca ungurii la Posada in timp ce combinatorii trag de tine din toate pozitiile. Nu ai unde fugi. Stanga marea, dreapta combinatorul. Sau invers. Bagi capul intre urechi, mergi cu fluxul si te rogi sa se termine mai repede. Mare atentie la prima lor fraza de deschidere: „Where are you from, my friend?”. Daca spuneti Romania sunteti pierduti. Despre mine toti ziceau ca sunt rus. NU stiu de ce. Mi-am tot propus sa le spun ca sunt bur din Africa de Sud, dar ma trezeam din transa dupa ce ma asezau la masa. Unul din locurile in care mi-am pierdut calmul. Are o fortareata venetiana cu ziduri autentice unde poti face poze frumoase. Mancare foarte buna.

2. Chania. Cea de-a doua capitala a insulei. Si mai mult artizanat si mestesugareala ca in Rethymno. Plus un far si o piata cu produse alimentare genuine. Mancare foarte buna in zona portului. Stradute superbe in partea de sus. Foarte colorate.

3. Hersonisos. Asta nu prea mi-a placut. Aduce a Neptunul nostru la mijlocul anilor 90. Mancarea este insa tot buna si mult mai ieftina ca in celelalte de mai sus. Plina de englezi tineri (probabil studenti). Aici am vazut doi exemplari iesind dintr-un supermarket cu 72 de cutii de bere. Probabil pentru seara in curs. Are insa in apropiere cel mai bun un parc acvatic de pe insula. Pentru o zi m-am simtit din nou de 12 ani si am plans dupa bomboane si inghetata cand au inceput chelnerii sa stinga luminile si sa puna colacele pe masa cu picioarele in sus. Recomandam „black hole” gaura din dreapta, cu spatele. Si „kamikaze”.

4. Elafonissi. Superb. Exotic. African. Apa translucida, pesti si peisaje ce nu incap in fotografii. Cred ca am stat adunat mai mult de 60 de minute sub apa. Poze la apus. Dupa 18 nu mai ramane nimeni asa ca plaja este numai a ta. Obligatoriu.

5. Preveli. Superb. Exotic. Luxuriant. O mica delta cu palmieri. Coborare abrupta, urcare pentru campioni. Merita fiecare treapta. Obligatoriu.

6. Knossos. Vizitat acum cativa ani. Merita doar o fuga rapida ca sa vedeti primul wc cu apa curenta. Distrus odata cu Atlantida de eruptia vulcanului Santorini. Verry, verry sad. Aglomerat. Bifati rapid si mergeti la parcul acvatic.

7. Heraklion. Capitala. Aeroportul. Ca orice oras normal din europa civilizata. Shopping civilizat si cam atat. Vizitat acum cativa ani.

Cred ca au mai fost, dar nu imi mai aduc aminte acum. Probabil in reply la comentarii. Si acum poze🙂

Elafonissi

Preveli

Malia

Rethymno cetate

Chania

Obsesia mea pentru ferestre

Elefant de stanca

De prin vila adunate

Subfotografiatul

O plaja

6 gânduri despre “Depresium postpartum cretanum est

  1. dis,
    multam fain de recomandarea de film astrocuantic. sa fin la curent cu valul social. de ex urmatorul album Parazitii se va intitula „Tergiversarea slobozului cuantic”

  2. În Grecia recomand de asemeni Insula Corfu (Kerkyra). Se fac și o sumedenie de excursii prin zonă, printre care și în Laguna Albastră, acolo unde a fost făcut și filmul.

    În fine, insula e liniștită, iar apa e demențială. Bine, pentru distracții este sudul insulei, acolo veți găsi englezi rupți în patină de alcool și droguri. :))

Lasă un răspuns

