trei viduri si toti trei

am terminat de citit Void Trilogy de Peter F. Hamilton. Kindle rules. dupa ce mi-am accidentat nook-ul (sau mi-a fost sabotat..), mi-am luat Kindle. si sunt foooarte fericit. am aproape orice carte la doar un clickt distanta. iar daca nu o gasesc pe kindle store folosesc Calibre ca sa imi convertesc un format de pe „piata libera” in mobi sau azw. vezi aici o analiza comparativa.

dar destul cu introducerea despre e-readere si e-books, al caror fan declarat am devenit de ceva vreme. mai bine sa va povestesc despre Void Trilogy. seria este parte din Commonwealth Saga, din care mai fac parte Pandora Star si Judas Unchained. la 1200 ani dupa actiunea din primele doua. „care pe” le-am citit in limba romana acum cativa ani. mare diferenta de feeling. mi-am jurat apasat in barba din acest moment ca toate cartile mishto le voi citi in engleza.

sunt inca intr-o stare accentuata de uimire si incantare. o serie superba. la origine o space saga. unul dintre cele mai grele si consistente genuri din hard SF. „decat” ca autorul inventeaza o jmecherie foooarte cooool. foloseste in paralel doua genuri aflate la capete diferite ale scalei preferintelor unui pasionat de fantastic: fantasy si space opera. primul este epic, medieval, preindustrial, guvernat de puteri mentale, mistica si magie, genetica, relatii feudale, creaturi ciudate samd. cel de-al doilea este ultra hard science fiction. populat cu civilizatii galactice aflate in pragul ascensiunii catre stadiul post corporal sau deja mult dincolo de acesta; pacalirea mortii fizice prin tehnici de rejuvenare; transfer de constiinta in spatiul digital si mutarea unei parti a omenirii in retele si spatii de calcul planetare; arme ultra mega giga exotice (mini gauri negre, quantumbusters etc.); campuri de protectie din energii ciudate de la baza tesaturi spatio-temporale, alte legi ale fizicii decat cele pe care le cunoastem acum; nave interplanetare mai mici decat un Being 747 dar care calatoresc supraluminic si pot face tandari cuantice un sistem solar in doar cateva minute; agenti speciali cu imbunatatiri tehnologice incorporate la nivel genetic care l-ar face pe Zeus, Thor, Shiva Bhairava sau orice alta zeitate din oricare Pantheon sa para un copilas pasnic si jucaus. si foarte multe altele, despre care eu nu am timp sa scriu, iar voi sa cititi. iar peste si prin toate acestea, natura umana. aproape neschimbata de momentul in care am coborat din copaci si am intrat in colibe. politica, lupte pentru putere, factiuni aflate in conflict pentru viziuni diferite (ex. in ce directie sa se indrepte evolutia umanitatii: biologic sau post corporal?), religii traite direct prin visele intemeietorului, relatii sociale care mai de care mai diferite de puritanismul occidental (ex. posibilitatea de a folosi mai multe corpuri cu aceeasi constiinta, haremuri, clanuri industriale, comunisme extreme, totalitarisme, paradisuri tehnologice etc.). si multe altele, pe care merita sa le descoperiti singuri. in aceasta viata🙂

la final mesterul Hamilton face cumva si pune in legatura cele doua universuri (fantastic si ultrastiintific). cateva pase mentale si legile timpului, spatiului, fizicii si bunului simt sunt scurtcircuitate, indoite si aduse sub aceeasi teasta incruntata a uimire si ingrijorare ca isi va mari brusc circumferinta cu cativa centimetri. si cumva toate fac sens. pentru ca omul leaga toate firele in ultimele zeci de pagini. fucking amazing.

cu totul alt stil decat Alastair Reynolds sau Iain M. Banks, dar aceeasi viziune grandioasa si extinsa la scala Universului. sau macar a catorva galaxii care se devoreaza reciproc. si textul este pe masura de generos. sunt carti foarte lungi. dar credeti-ma ca nu numai ca nu m-am plictisit si nu am injurat ca de obicei marketingul editorial care a umplut in ultimii ani kilometri cubi de lemn cu vorbe goale care trebuie sa iasa la numar (nimeni nu mai scrie o carte onesta. toata lumea baga serii de cate 6-10 bucati. niste amatori care cred ca lungimea este mai importanta decat tehnica..). nope. abia asteptam sa ma apuc din nou de citit. am adormit deseori enervat ca nu imi puteam tine ochii deschisi si mintea in constienta. am renuntat la multe mangaieri si clipe placute ca sa mai dau cateva pagini. addictive rau. beware of the big bad Page! m-am trezit de doua ori cu o mana pe robinetul de la dus si cu cealalta pe kindle. despre cea de-a treia nu este frumos sa vorbesti in acest context🙂 ocazie cu care mi-am propus sa le sugerez amazonilor sa scoata si versiunea waterproof. pentru cititori extremi. ma vad vineri seara tarziu in cada cu kindle-ul in mana si cu lumanari parfumate de jur imprejur, petrecand in mod intelectual „quality time”. sau dand o cu totul alta dimensiune conceptului de „my special time alone”. ce mod mai placut decat acesta sa petreci Ziua Barbatului?🙂

in incheiere: daca va place genul, cititi ASAP Commonwealth Saga. exceptionala si rewarding. va imbratisez cu drag din Makkathran. maine oricum nu veti mai tine minte nimic din acest vis. Reset is my middle name.

Un gând despre “trei viduri si toti trei

Lasă un răspuns

