cu Mitu la psiholog

50 de mari mituri ale psihologiei populare” (editura Trei) este o carte despre psihomitologie. un fel de colectie mai savanta de concluzii tip „myth busters” de la Descopery. dar in domeniul psihologiei. populare. cartea aceasta m-a enervat pentru ca mi-a mai omorat cativa din putinii mosi craciuni si prieteni virtuali pe care ii mai aveam alaturi (prietenii din alte galaxii cu care comunic din cand in cand telepatic sau prin ansiblu supraluminic nu se pun la socoteala. acestia sunt pe bune. terapeutul meu mi-a confirmat asta de mult). si toate acestea cu studii si metode stiintifice. sa va dau cateva exemple, ca sa intelegeti de unde enervarea. cand vine vorba de relatii romantice, cimilitudinea „opusele se atrag” nu este adevarata. oamenii sunt mai atrasi de cei asemanatori lor ca personalitate, atitudini si valori, si nu de catre cei foarte indepartati de ei (ce plictisitor..plus nashpa pentru cateva fantezii frumoase..). sau „barbatii si femeile comunica in modalitati complet diferite”. se pare ca si barbatii folosesc la fel de multe cuvinte ca si femeile. doar ca ele decodifica mai bine decat noi indiciile non verbale. probabil cand mai ai un intreg canal de comunicare la dispozitie, ai impresia ca vorbesti muult mai mult decat celalalt. probabil este o forma de cunoastere genetica pe care femeile o primesc pe Venus inainte de a fi trimise pe Pamant. sau „este mai bine sa ne exprima furia decat sa o tinem in noi”. se pare ca nici aici nu este dupa cum ne invata intelepciunea populara de tip „stirile de la ora cinci”. cu cat te controlezi mai putin, cu atat ai tendinta sa te manifesti mai puternic, pentru ca reactiile se amorseaza pe masura ce sunt traite. sau una din fostele mele preferate: „oamenii isi folosesc cel mult 10% din capacitatea cerebrala”. de cate ori nu m-am consolat cu gandul ca intr-o anumita situatie cand (de fapt doar) am fost prost, asta se datora faptului ca nu am folosit decat 7% din forta devastatoare a intelectului meu prodigios. asta bineinteles, din motive exterioare total independente de mine (ex. soarele era in opozitie cu mercur in casa a IV-a, am fost operat cand eram mic etc.). si inchei cu un alt mit drag mie pana nu de mult: „mesajele subliminale pot convinge oamenii sa cumpere anumite produse”. si asta este desfiintat cu salbaticie stiintifica. si tot asa, pana la 50.

deci. o carte de popularizare a psihologiei. cu sute de exemple de studii si experimente. cu date statistice. concluzii dureroase. daca vreti sa mai credeti in mosi craciuni, nu o cititi.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s