a graveyard book

as fi vrut sa scriu despre una din cartile serioase pe care le-am citit de cand nu am mai scris aici. as fi vrut sa scriu despre cartile pe care nu le-am citit inca, dar ma asteapta rabdatoare pe un raft. as fi vrut sa fie altfel. dar o dorinta ramane o simpla dorinta..asa ca am sa va povestesc despre o carte pentru copii. de Nail Gaiman. de la care mi-au placut deja la nebunie American Gods si Stardust.

The Graveyard Book incepe taios: „There was a hand in the darkness, and it held a knife”. si se incheie rotunjor ca o gutuie: „But between now and then, there was Life; and Bod walked into it with his eyes and his heart wide open”. si tot ce este intre inceput si sfarsit poate fi condensat in: „It takes a graveyard to raise a child”. poate ca ar trebui sa ma ingrijorez pentru ca m-a emotionat o carte pentru copii. pentru ca m-a facut atat de usor sa ma simt din nou ca atunci. poate ca oboseala acestui an a subtiat tesatura supraeului pana la firele albastre ale copilariei. poate pentru ca am plans in noaptea zilei in care un copil de patru ani m-a intrebat uitandu-se de jos in sus ce imi doresc eu de la Mosul. m-am aplecat atunci ca sa ma uit sfatos si intelept in ochii ei. bucuros ca nu ma aude vreun adult si convins ca nu va intelege absolut nimic din ce ii voi spune, m-am grabit sa imi descarc sufletul. si sa depun o parte din povara ultimilor ani la picioarele a ceea ce poate fi vazut, din cand in cand, dincolo de ochii unui copil. a ascultat cu atentie cuvintele mele serioase. si chiar a dat din cap de cateva ori aprobator. iar cand am terminat mi-a luat capul in maini si mi-a pus serioasa o intrebare care mi-a clatinat universul foarte atent configurat. „Dar jucarie, Dan? Ce jucarie vrei?!?” pauza. panica. stupoare. liniste. niciun raspuns. priceless.. sau poate mi-a placut cartea doar pentru ca acest om scrie minunat. nu va dau niciun link la ea. noroc ca din nou, gratie unui obicei deprins demult, tare demult, citesc despre o carte doar dupa ce o termin. toate cronicile pe care le-am gasit dezvaluie nepermis si nesimtit de mult. chiar daca insa faceti greseala aceasta, nu va ingrijorati. inca nu este totul pierdut. ea merita citita doar pentru emotia plina de tomorrow-uri pe care te face sa o simti. mi-au placut la nebunie cantecele si poeziile din ea. mi-a placut doamna de pe calul gri, pe care vom merge fiecare dintre noi candva, la pas sau in galop. mi-a placut dansul macabree. mi-a placut cantecul de leagan („sleep my little boy/sleep until you waken/when you wake you’ll see the world/if I’m not mistaken/kiss a lover/dance a measure/find your name and burried treasure../face your life, it’s pain and pleasure..). mi-a placut cum curg cuvintele ca romul din Insula Comorilor. „Fifteen men on a dead man’s chest/Yo ho ho and a bottle of rum..”. pic, pic, pic..unul dupa altul, pana cand adormi. si, daca ai noroc, poti sa si uiti. mi-au placut personajele. mi-a placut pentru m-a facut sa inteleg cine sunt prietenii imaginari si de ce inca sunt alaturi de unii dintre noi. mi-a placut pentru cum mi-a adus aminte de Kim. si de Mowgli. dar mai mult decat toate mi-a placut ce am simtit cand am terminat-o. pentru 40 de minute Realitatea s-a estompat pana la spuma cuantica. si am fost din nou copil. priceless.. deci nu uitati: „read it with your eyes and heart open”. it’s Cristmas.. cu o jucarie, toti suntem datori😉

2 gânduri despre “a graveyard book

  1. Super…:) imi place cum ai pus in cuvinte trairea asta… („real human being and a real hero” – „Drive”)

    Superb…hmm „dar jucarie Dan”, jucarie nu vrei…? ce zici de Kalashnikov Ak-47 sau Barrett M107 (my favorite)…

    dar sa ne intoarcem la „the real human beings” – adevaratele noastre „jucarii”… micutza mea dupa ce a stat foarte atenta urmarind apasat „Spargatorul de Nuci” – desene animate – concluzioneaza trist si dezamagitor

    Tati povestea asta este o pacaleala…
    De ce tati? (intreb eu)

    Pentru ca nu apare nici macar o nuca in toata povestea asta…

    Eu.. KO :))

    Un an nou frumos, sincer si inocent iti doresc

    La multi ani Dane

Lasă un răspuns

