Consumer strikes back with a vengence

In sfarsit un first adevarat in peisajul nostru publicitar. Un consumator s-a hotarat sa isi ia nemultumirea fata de un brand de servicii in propriile maini si vorbe, si sa isi faca singur dreptate. Publicand un info ad (ca nu pot sa ii spun advertorial) in care isi spune pasul in Cotidianul (am uitat sa va spun ca in fiecare zi citesc doua ziare generaliste, aflate la extremele scalei cu care eu judec piata media de pe la noi: Cotidianul si Libertatea). Scotand din buzunar bani ca orice publicitor normal, la rate card, cu sau fara discount de volum.

De multa vreme asteptam acest lucru, pe care il salut respectuos, ca si pe cel care a avut initiativa. Eu am o teorie personala, pe care insa nu am curaj sa o fac publica (audienta acestui blog imi permite sa consider ca ceea ce spun acum nu reprezinta o opinie publica 🙂 ). Anume ca pana cand nu depasim starea amorfa a mamaligii care ne curge prin vene, nu suntem de fapt structurati ca societate. Pana nu depasim stadiul „mamaligii care nu explodeaza” nu suntem in lumea buna. Nici macar teroristi decenti nu avem (dragi securisti, pls. nu ma intelegeti gresit. nu fac apologia acestui sport international de masa). Un amarat cu caca la cap care a aruncat o grenada de exercitiu intr-un parc sau un liceu din Bucuresti (nici asta nu mai tin minte exact) si un „islamist” „anagramat”, pictat si pus cu mana, care chipurile a vrut sa arunce in aer langa o statie de tramvai din centrul Timisoarei o dacie jegoasa. Iar explozibilul era o butelie de aragaz. Astia nu sunt teroristi. Mi-e jena..Ce draq, oameni rai, ca doar avem filme americane la liber inca din anii 90?!?

Dar sa revin. Am constatat de-a lungul timpului ca singurul instrument eficient de negociere pe care l-am avut cu branduri de produse si servicii care m-au inselat/dezamagit/batjocorit/ignorat a fost ADRESS BOOK-ul. La toate demersurile mele civilizate, izvorate din cartile de marketing, advertising, PR si branding pe care le-am citit, mi s-a raspuns cum va spuneam mai sus. Doar cand ma enervam si ii amenintam ca am sa scriu un mail in care sa descriu „brand experience” pe care mi l-au facilitat pe care sa il trimit la tot adress book-ul meu si ca am sa ii dau exemplu de bad practice pe unde apuc lucrurile se schimbau. Brusc. Ca printr-o minune romaneasca lucrurile se rezolvau, sau macar primeam o mangaiere piaristica pe crestet. Care de obicei ma potoleste, ca sunt un suflet degraba iertatoriu. Turkish mereu imi spune intelept si hatru la fiecare incident de acest fel (din pacate, atat de dese..): „Ba, Dane. Asculta-ma pe mine. Mai intai tipi la ei, si dup’aia le spui despre ce este vorba”. Din pacate are atat de multa dreptate..

In concluzie, catre brandul AIG Life, prin procura, drop dead. Pentru curajosul care a deschis acest drum, „long live the warriors!”. Respect. Poate ne strangem mai multi, facem rost de fonduri, si pornim un sfant Jihad publicitar.

cotidianul.pdf

24 de gânduri despre “Consumer strikes back with a vengence

  1. ma intreba deunazi un prieten care mai intra pe acest blog: „hai, ma, zi. cu ce alta identitate intri la tine si scrii?”. nu m-am gandit ca se practica si acest lucru, dar mi se pare atat de postmodern..sa postezi mesaje in care sa contesti postul respectiv, sa te injuri sau sa te ridici singur in slavi..un adevarat delir identitar..cred ca am ramas in urma..

  2. era timpul pentru acest precedent.
    doar o intrebare :
    de ce pdf-ul e doar o foaie alba? are cineva o poza a cotidianului unde sa apara si acel ad ?

    P.S. oare ar fi cazul sa facem un site/blog/forum unde sa se adune lumea pentru finantarea unor astfel de ad-uri pentru diverse produse/servicii?

  3. Umbla acum un an si ceva o vorba prin targ cum ca AIG-ul de Romania ar fi avut o problema cu finantele si ceva mai multe cu parintii europeni, care se parea ca l-ar fi parasit. Nu stiu cat era adevarat dar stelele nu-mi par prea convinse sa-i ajute.

  4. @Alexandru – n-as zice ca nu-l ia lumea in seama. Noi de ce naiba comentam aici ?! Si gandeste-te ca e in print, nu un post pe blog, si Cotidianul e destul de citit

  5. @daniela: lumea este mai mare decat noi astia mici de comentam pe blog … si eu sunt un cititor de Cotidianul si trebuie sa fim deacord ca nu tot ce e print face valuri 🙂

  6. 🙂 Ai fost primul, al doilea si al treilea care (ati) comentat pe propriul post. ca trei fetzisoare suprapuse radeau la mine cand am deschis postul.

    O sa mi fac si eu blog. Pentru ca n-am timp de nimic, dar cu toate astea am constatat ca functionez cel mai bine sub presiuni:)

  7. oameni buni,
    este pe bune. macheta a aparut in Cotidianul de marti, 04.03.08. Citit de proprii mei ochi si scanat de manuta colegei mele Venera (careia ii multumesc). nu face parte dintr-o actiune virala. din pacate nu am pastrat ziarul, dar am sa il rog pe Costin sa il faca rost sa scanez si prima pagina pentru conformitate.

  8. oameni buni,
    atat teoria, cat si legea spun ca nu ai voie sa iti asumi identitatea unei alte entitati comerciale si sa comunici in numele ei. este o caracteristica ce diferentiaza structural publicitatea ca forma de comunicare de altele, cu mai multe nuante de gri (sau chiar negru, ex. propaganda, dezinformare etc.). asa ca eu zic ca este pe bune.
    sau o fi o campanie neconventionala si am inghitit atat momeala, cat si undita si pescarul

  9. alexandru,
    mai stii ce se poate intampla? observa un nebun ca mine un nebun ca cel care l-a scris si publicat. alti nebuni din blogosfera raspandesc viral incidentul si ajunge la vreun nebun de ziarist plictisit sau fara subiecte de la o televiziune. si pac, o stire fun. daca este ceva ce am invatat in ultimii doi ani, este sa nu subestimez viralul, blogging-ul si on line-ul in general. sau poate sa nu se intample nimic mai mult, si din cei 12% cititori de cotidianul, din cei 8% romani care citesc presa scrisa, sa fi observat doar 5% macheta, si problema s-a rezolvat singura 🙂

  10. Mi se pare ca doriti sa punem la cale o anti campanie la adresa lui AIG Life (bine ca nu mi-am facut pensie obligatorie la ei:P).
    Clienti sunt pacaliti in fiecare zi de marile companii. Eu pana acum am fost pacalita de Romtelecom, RDS, hypermarketul Cora, Samsung (la o garantie), poate si altele, dar mereu am considerat ca a fost din vina mea. Neatentia e principala cauza a clientilor pacaliti. Cred ca daca fostul client pacalit AIG ar fi cititi cu atentie contractul, ar fi cerut situatii periodice ale fondului de asigurare etc, ar fi evitat sa fie pacalit. Banii nu se dau pe vorbe frumoase si promisiuni ale functionarilor bancii…
    Fiind banii tai, se presupune ca trebuie sa fii tu mai atent cu ei, decat banca. Oricum, fondurile acestea sunt garantate de stat pana la o suma, deci tipul trebuie sa-si puna picioarele in apa rece si sa lupte cu birocratia pentru a-si recupera banii.
    El s-a gandit ca daca face scandal (si probabil i-a mers), cheltuid cateva mii de euro pentru machete in presa, o sa primeasca banii inapoi pe loc. Probabil s-a si intamplat. O companie mare precum AIG nu-si permite sa-si strice imaginea de la asa ceva.
    Daca cititi „Noua carte neagra a marilor corporatii”, o sa vedeti ca aceste corporatii isi prevad chiar sume in buget pentru mituirea posibililor atacanti ai brandurilor, plata sanctiunilor pentru incalcarea legilor, deoarece profitul lor e oricum de enspe ori mai mare.
    In concluzie, eu nu zic ca ar trebui sa stam cu mainile in san cand suntem pacaliti, ci sa fim foarte foarte atenti in ce investim.

  11. Salut Dan,

    Curajoasa initiativa !

    Am avut, din pacate, o experienta similara cu cea descrisa de articolul din Cotidianul. Polita mea se numea Regal si era contractata la compania ING Nederlanden. Am primit jumatate din suma depusa dar n-am avut ce face, aveam nevoie urgenta de bani.

    In privinta felului in care companiile de asigurari „te fac” sa nu citesti/retii toate „minusurile” contractelor lor am avut deasemenea ocazia sa aflu. Nu e nimic la intamplare, agentii sunt train-uiti specializat. Cand inchei un contract se „gudura” informal pe langa tine cate un agent iar cand tu ai de cerut ceva, te intampina o ditamai compania cu o morga si un aer extrem de oficial de-ti vine sa fugi…

  12. Pingback: BlogFM » Blog Archive » Zig Zag

  13. lavinia,
    eu sunt genul de consumator care are incredere in brandul respectiv, pentru ca altfel ma duceam la un altul. si astept ca el sa faca lucruri pentru mine. inclusiv sa fie onest. daca poate sa imi dea si ceva in plus fata de competitorii lui, si mai bine. poate si ceva emotii, mandrie ca l-am ales pe el. lucruri de acestea.
    am avut nenumarate incidente cu branduri la noi pe piata (sunt degraba experimentatoriu). si niciodata nu am fost „mituit”, iar despre intelegere catre rezolvarea problemei, extrem de rar.
    am avut incidente si cu branduri „de pe lumea cealalta” (cumpar frecvent pe net). dar intotdeauna m-au mangaiat pe crestet si mi-au rezolvat problema.

Lasă un comentariu